17 april 2018

Vragenhalfuur raadsvergadering: Bestrijding Japanse Duizendknoop

Tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering van 17 april hebben wij onderstaande vragen over de Japanse Duizendknoop gesteld.

Het is weer lente, alles groeit en bloeit en dus ook weer de Japanse Duizendknoop. Vorig jaar hebben wij u schriftelijke vragen gesteld over deze schadelijke plant en opgeroepen tot actie.
Er kon toen nog niet veel gedaan worden, u beloofde de ontwikkelingen via diverse kanalen te volgen en voornamelijk Wageningen Environmental Research. Amersfoort was toen een pilotgemeente. U richtte zich in eerste instantie op het voorkomen van verdere verspreiding. U stelde toen in de beantwoording van onze brief dat het zinvol was de inwoners van Boxtel te informeren over wat zij konden doen om verspreiding te voorkomen. Het aanbieden van een centraal inzamelpunt werd daarbij overwogen. Hier is toen niets mee gebeurd.

Inmiddels zijn meerjarige praktijkproeven bij de bestrijding van de Japanse Duizendknoop voltooid en blijkt dat er geen "wondermiddel" is om de Japanse Duizendknoop uit te roeien. Zie: Oldenburger, J., Penninkhof, J., De Groot, C., & Voncken, F. (2017). Praktijkproef bestrijding duizendknoop: Resultaten en kostenefficiëntie van zeven bestrijdingsmethoden voor duizendknoop en varianten daarop. Geraadpleegd van http://www.probos.nl/images/pdf/rapporten/Rap2017_Bestrijdingsproef_Duizendknoop.pdf

Het CDA is van mening dat in ieder geval verdere verspreiding voorkomen moet worden en dat er alles gedaan moet worden om deze plant te bestrijden. We willen u oproepen om tot actie over te gaan en te kiezen voor de beste bestrijding die er momenteel voor handen is.

1. Heeft u alle locaties waar de Japanse duizendknoop groeit in kaart? Hoeveel locaties zijn bij u bekend?
Antwoord wethouder: Er zijn op dit moment 6 locaties bekend.

2. Wat gaat u nu doen om de Japanse duizendknoop te bestrijden en uit te roeien in onze gemeente?
Antwoord wethouder: Op de juiste momenten maaien en goede communicatie met de inwoners van Boxtel. Prioriteit ligt ook bij het voorkomen van verdere verspreiding.

3. Hoe gaat u de inwoners van Boxtel informeren over wat zij kunnen doen om verspreiding te voorkomen?
Antwoord wethouder: Bestrijding ding zal overgelaten moeten worden aan de gemeente. Maar wel zal goede communicatie met inwoners plaatsvinden over wat wel en juist niet gedaan moet worden.

4. U stelt in uw antwoorden dat u wacht op een bewezen effectieve methode. Nu blijkt dat er geen wondermiddel is, gaat u nu over tot actie en het kiezen van de geboden oplossingen uit het rapport en neemt u de conclusies over?
De wethouder hoopt nog steeds op een echt ‘wondermiddel’. Tot die tijd zal er op de juiste momenten gemaaid worden. In het rapport wordt gesproken over verschillende oplossingen voor verschillende soorten locaties zoals verstikken door afdekken, uittrekken en er zijn ook proeven met heetwatertechnieken. Boxtel houdt het voorlopig op maaien.

Wij zullen dit blijven volgen.

Heeft u opmerkingen over dit onderwerp of andere onderwerpen? Wij horen ze graag!

Hartelijke groet,
Fractie en steunfractie CDA