14 september 2017

Cultuur; Hoe raken de Provinciale bezuinigingen op de Philharmonie Zuid Nederland het cultuuraanbod in Breda?

Burgerraadslid Hanna Buda stelde naar aanleiding van de Provinciale bezuinigingen op de Philharmonie Zuid Nederland de volgende vragen;

Van: Hanna Buda

Betreft: vragen op basis van art.9 Reglement van Orde

Onderwerp: Gevolgen bezuiniging Philharmonie Zuid-Nederland voor Breda

Breda, 14 september 2017

Geacht College,

Naar aanleiding van het besluit van Provinciale Staten om €500.000,-- te korten op de subsidie van Philharmonie Zuid-Nederland stel ik u de volgende vragen;

1. Bent u gekend in het besluit van Provinciale Staten betreffende deze korting? Zo ja, wat was uw antwoord. Zo nee, wat vindt u hiervan?

2. Is bekend of en zo ja, welke (financiële en culturele) gevolgen er zijn voor Breda ?

3. De bezuiniging gaat al in in het jaar 2018. Zijn er boekingen voor podia in Breda vanuit Philharmonie Zuid-Nederland? Wanneer deze niet door kunnen gaan, wat zijn de consequenties en voor wie?

4.  Vanuit de Provincie Limburg wordt aangegeven dat 'Talentontwikkeling bijna niet meer mogelijk is evenals vernieuwing. En educatie van Brabantse jongeren bijna helemaal wordt geschrapt'. Kunt u aangeven of wat de Provincie Limburg aangeeft ook voor Breda geldt? Zo ja, waar en hoe? Zo niet, waarom niet?

5. Heeft Breda met de andere Brabantse cultuursteden overleg met de Provincie over dit onderwerp? Zo niet, waarom niet. Indien wel, wat gaat u bepleiten?

6. Heeft het korten van de subsidie op zo'n korte termijn nog (andere) consequenties voor de culturele en onderwijssector in Breda

Met vriendelijke groet,

Hanna Buda