11 november 2008

Algemene Beschouwingen 2009

Algemene Beschouwingen 2009

Voor ons ligt de begroting 2009 en de meerjarenbegroting 2009-2012.

De duidelijke en inzichtelijke begroting laat zien dat de gemeente Deurne gezien kan worden als een bedrijf met een omzet van 100 miljoen euro! Een hele verantwoordelijkheid om hiermee goed om te gaan. Het ingezette traject om structurele lasten met structurele baten en incidentele lasten met incidentele baten te dekken wordt voortgezet. En ook nu zien we zoals vorig jaar, dat we in een omslag zijn gekomen van begrote tekorten naar begrote overschotten.

Dit moet echter in het juiste perspectief geplaatst worden: een overschot van gemiddeld 1 miljoen op een omzet van 100 miljoen is maar 1%! Het blijft dus zaak om kort op alle ontwikkelingen te zitten zodat indien nodig tijdig bijgesteld kan worden.

Grondexploitaties: Een zeer belangrijke baten en lastencomponent van onze begroting zijn de bouwgrondexploitaties. Indien deze exploitaties volgens verwachting lopen zijn de baten en lasten met elkaar in balans. In onze grondexploitatie zitten op dit moment grote projecten als de spoorzone en het mob-complex. Met name de spoorzone geeft een sterk negatief resultaat wat opgevangen moet worden met subsidies cq positieve resultaten uit andere exploitaties.

Daarnaast zijn we aan de slag met reconstructie van het buitengebied waarmee ook aanzienlijke exploitaties gemoeid zijn. Wij begrijpen dat de grondprijzen zoals deze nu gecalculeerd zijn marktconform zijn en ook nodig zijn om de totale exploitatie in balans te houden. Het liefst zouden wij deze prijzen ook willen temperen, maar dit zou alleen legitiem zijn als we ten opzichte van omliggende gemeentes buitensporig hoge prijzen zouden hanteren. Dit is echter niet het geval, integendeel! In bijlage 2 van de nota grondexploitaties zien we dat bijvoorbeeld de gemeente Bergeijk op 260 euro, de gemeente Eersel op 288 euro en de gemeente Asten op 255 euro per m2 zit. Maar we moeten ervoor waken dat we niet in de problemen komen indien de markt terugvalt of wijzigd. In dit kader willen wij ervoor pleiten dat de financiele voortgang van grote projecten vaker en sneller met de raad besproken worden zodat tijdig bijgestuurd kan worden indien nodig. Wat ons betreft mag dit een vast agendapunt zijn in de financiele commissie. Dit geldt ook voor het reconstructiefonds waarbij weliswaar onze inleg gegarandeerd is, maar de resultaten van de Deurnese exploitaties wel voor onze rekening komen! We willen in Deurne door het geven van teveel vrijheid aan een college niet in een grondcrisis terecht komen!

Begroting: De begroting laat zien dat het leeuwendeel van onze inkomsten al bestemd zijn voor zaken waaraan niet te ontkomen is. Daarnaast liggen er uiteraard altijd wensen. De grote projecten hierin zijn met name het achterstallig onderhoud van de wegen, de binnen- en buitensportvoorzieningen aan de maat brengen, het centrumplan in de Koolhof en de zuidelijke Omlegging. Voor het achterstallig onderhoud van de wegen is nu 5,8 miljoen vrijgemaakt. Onderzoek heeft uitgewezen dat we eigenlijk 14 miljoen nodig hebben om deze wegen aan de maat te brengen. Met name steeds intensiever en zwaarder gebruik van de buitenwegen hebben geleid tot dit enorme bedrag. We hebben in de voorjaarsnota gevraagd om de helft van dit bedrag en we zien nu dat het college bijna 6 miljoen heeft vrijgemaakt.

Uit de toelichting die we daarop hebben ontvangen moeten wij opmaken dat er alles aan gedaan is om binnen de financiele mogelijkheden en middelen die we hebben een verantwoord maximum hieruit te halen. Dit is een goede stap in de richting waarbij we op willen merken dat het nu van belang is om in goed overleg met de betrokkenen in het buitengebied hier handen en voeten aan te geven.

Daarnaast merken we op dat er nog geen middelen zijn opgenomen voor het onderhoud van de gemeentelijke accomodaties omdat dit eerst in beeld wordt gebracht door Bergopwaarts. We hebben al 3,8 miljoen geïnvesteerd om de accomodaties aan de maat te brengen. Het is nu zaak om de volgende stap te zetten. Op zich prima om eerst de kosten goed in beeld te brengen, maar wij gaan er van uit dat in de eerstkomende behandeling van de begroting dit duidelijk is zodat we hier concrete middelen voor kunnen reserveren. We hebben A gezegd, we moeten nu ook B zeggen in het belang van de voortgang van dit dossier.

Tav het jongerencentrum valt op dat er nog geen middelen zijn opgenomen voor het alternatieve voorstel dat naar aanleiding van de discussie in de commissie hierover nog uitgewerkt zou worden. De gewenste middelen die zijn opgenomen zijn nog gerelateerd aan het oorspronkelijke plan. Zoals wij al eerder aangegeven hebben vinden wij dit in geen enkele verhouding staan tot al die andere jongerenactiviteiten die door talloze vrijwilligers uitgevoerd worden zoals de scoutings en de sozen. Zij doen dit met veel minder middelen en bereiken hiermee veel meer jongeren! Veel waardering hiervoor en met name deze activiteiten moeten we volop blijven steunen als gemeente. Wat ons betreft moet een alternatief plan voor een jongerencentrum bestaan uit een locatie zoals bijvoorbeeld de voormalige gymzaal aan de Kruisstraat waar nu nog de harmonie in gevestigd is. Met relatief weinig middelen die gebruikt kunnen worden uit bestaande budgetten voor jongerenwerk liggen hier volop kansen. De bar die de harmonie geplaatst heeft blijft al staan!

Ten aanzien van de jongeren vinden wij het gewenste bedrag van 100.000 euro voor een toiletvoorziening voor de Roos ook buitensporig hoog. We hebben in 2008 reeds 52.500 euro gevoteerd voor deze voorziening die inpandig binnen de Roos hiermee prima kan worden gemaakt. Om in het kader van een stukje historie uitpandig een voorziening te bouwen die 2x zo duur is en tevens veel overlast zal verzoorzaken voor de aanwonenden is voor ons niet bespreekbaar.

In het kader van cultuurhistorie vinden wij wel het behoud van onze molens van groot belang. Met de middelen die hiervoor gewenst zijn kunnen wij dan ook instemmen. Voor de molen in Zeilberg, de Marie-Antoinette, zijn echter geen middelen gereserveerd. Deze molen is weliswaar in particulier bezit, maar dat is ook Holtens molen. Deze molen is schitterend opgeknapt met een bijdrage van onze gemeente. Dit moet wat ons betreft ook mogelijk zijn voor de molen in Zeilberg. Wij zien dan ook graag dat uw college zich hier maximaal voor inspant om hierin te faciliteren. Dit geldt tenslotte ook voor onze kasteeltuin. In het kader van een stukje cultuurhistorie in combinatie met leefbaarheid zien wij veel kansen voor de kasteeltuin om deze om te vormen tot een locatie voor het houden van evenementen. In 2008 hebben wij hiervoor al middelen beschikbaar gesteld om met de planvorming hiervoor te starten. Wij willen nogmaals het college nadrukkelijk verzoeken om hier mee te starten zodat in 2009 duidelijk wordt wat de mogelijkheden zijn.

Afsluitend:

Het CDA herkent zich goed in de nu voorliggende begroting. Onze speerpunten, wonen (er worden volop nieuwe woningen gerealiseerd), leefbaarheid (woonservicezones St. Jozef en Liessel in aanbouw, Zeilberg gestart met voorbereidingen, aanpak gemeenschapsaccomodaties), jongeren (een jongerencentrum in Deurne) en economie (reconstructie, spoorzone, aanpak bedrijventerreinen) zijn niet alleen verwerkt maar zijn grotendeels in uitvoering. Om de juiste balans te behouden tussen materie en mensen zien wij ook dat nu niet meer gesproken wordt over sociaal beleid, maar dat er ook daadwerkelijk uitvoering aan gegeven wordt. Kijk naar de brede school, de aanpak van de WMO en de uitvoering van het armoedebeleid. Om het sociale gezicht van de gemeente Deurne te benadrukken willen wij de eindejaarsuitkering als gevolg van het amendement Tang/Spekman van 50 euro verhogen naar 75 euro. Middels een motie willen wij hiervoor raadsbreed steun vragen.

Een grote dosis ambitie die met elan uitgevoerd wordt. Maar deze ambitie willen we wel volgen, zodat we achteraf hiervoor niet financieel moeten bloeden. Hiervoor willen we procesmatig meer aandacht zodat we tijdig en structureel geinformeerd worden over de majeure projecten en tijdig kunnen bijsturen indien nodig.

Dan kunnen we later zeggen dat Deurne bloeit (met een i!) als nooit tevoren!

CDA Deurne, Iwan Gijsbers, Fractievoorzitter

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.