10 november 2009

Algemene Beschouwingen 2010

In de raadsvergadering van 10 november 2009 hebben we de volgende beschouwing gegeven op de begroting 2010 en de meerjarenbegroting 2010-2013.

In een jaar tijd zijn we van een vooruitzicht op een positieve ontwikkeling op het begrotingsresultaat naar een negatieve ontwikkeling gegaan. Ook de gemeente Deurne ontkomt niet aan de heersende recessie met alle gevolgen van dien. Dit komt met name tot uiting in de vermindering van de algemene uitkering, toename van bijstandsuitgaven en temporisering van de opbrengsten uit onze grondexploitaties.

Om de begrotingen sluitend te houden moeten we dus bezuinigen. Voor wat betreft de begroting 2010 presenteert het college een pakket maatregelen ter grootte van 1 miljoen. Een pakket dat ons insziens valt onder de noemer ‘kaasschaafmethode’. Overal wat afschaven zonder dat het pijn doet. Op zich ook niet verwonderlijk. We praten immers over een omzet van bijna 90 miljoen euro waarop nu 1 miljoen bezuinigd wordt: ongeveer 1%.

Over dit pakket kunnen we uitgebreid de discussie voeren. We kunnen het hebben over de 13 genoemde maatregelen en de nog 3 extra maatregelen waarvan het terugdraaien van de gereserveerde bijdrage voor het onderhoud van de wegen het meeste opvalt. Dit is een rechtstreeks gevolg van de minder gunstige ontwikkeling van het reconstructiefonds en de vertraagde uitgifte van de kavels in het glastuinbouwgebied. Wij gaan ervan uit dat dit alleen leidt tot uitstel en zeker niet tot afstel.

Naast het pakket van de 13 maatregelen voor 2010 hebben we nog het pakket van vraag naar middelen voor de periode 2010-2013. Een aantal zaken zijn hierin inderdaad onontkoombaar. Bij een paar zaken zetten wij toch grote vraagtekens. Met name de opgevoerde lasten tbv het klimaat in het gemeentehuis (investering 1,3 mlj, kapitaallasten 95.000 / jaar) en de kosten voor de telefooncentrale (52.000 / jaar). Daarnaast de blijkbaar wettelijke bijdrage aan de vereniging van eigenaren van het cultuur centrum? Was hiermee geen rekening gehouden bij het exploitatieplaatje? Komen er nog meer verrassingen uit het centrumplan?

Grondexploitaties

Uit de nota wordt duidelijk dat er de komende jaren behalve de reeds geplande investeringen geen ruimte meer is voor extra investeringen. Veel zaken die nog op ons wenslijstje staan zoals de idop’s en de woonservicezone’s Zeilberg en gymzaal Zeilberg lijken hierdoor nog ver weg.

Begroting 2010 en verder

De vraag die nu voorligt is in feite: hoe nu verder? Wat het CDA betreft kunnen we de begroting 2010 vaststellen met de opmerking dat wij op dit moment nog niet de middelen beschikbaar wensen te stellen voor het binnenklimaat van het gemeentehuis. Laat hiervoor eerst maar eens een goede onderbouwing zien en laten we dan eens bekijken of ook dit niet getemporiseerd kan worden. Met relatief weinig pijn kunnen we dan 2010 op een verantwoorde manier begroten. Voor wat betreft de langjarige doorkijk ligt het wat ons betreft anders.

Het CDA wil koste wat kost ruimte scheppen voor een aantal wensen die er liggen vanuit onze gemeenschap. Dit zal alleen maar mogelijk zijn als we bereid zijn om niet meer met de kaasschaafmethode te werk te gaan, maar om echt rigoreus maatregelen te treffen. Wat ons betreft is dit mogelijk door op een niet-traditionele manier de zaken aan te pakken. Wat betekent dit?

Van de 90 miljoen omzet is ongeveer 30 miljoen beïnvloedbaar. De overige gelden zijn gelabeld en in feite functioneert de gemeente hiervoor als doorgeefluik. Van deze 30 miljoen bestaat ongeveer de helft uit personeelslasten en de andere helft uit de overige kosten. Wanneer we echt middelen willen genereren voor de toekomst, met in achtneming van in te calculeren tegenvallers door mindere bijdragen vanuit de rijksoverheid, dan praten we niet meer over 1%, maar over een orde van grootte van 10%. 10% van 30 miljoen is 3 miljoen. Naar onze mening moet dit haalbaar zijn door met name onze werkprocessen eens kritisch onder de loep te leggen. Voorbeelden zijn:

-          controle achteraf in plaats van toetsing vooraf: bv bij sociale zaken, verstrekken van relatief kleine bijdragen

-          geen tariefsverhogingen maar efficiencyslagen

-          activiteiten kostendekkend maken,bv handhaving kost 1,7 mlj, levert 1,4 mlj op!

Wij willen het college de opdracht meegeven om hiermee aan de slag te gaan onder het motto: bezuinigen waar de burger beter van wordt! Klik hier voor inhoud motie mede namens de coalitie partijen PvdA en Doe!

Afsluitend:

Het CDA herkent zich goed in de nu voorliggende begroting. Onze speerpunten, wonen, jongeren en economie zijn grotendeels in uitvoering. Om echter de balans te behouden in onze wensen en het investeringsritme wat hiermee samenhangt, zullen we wel drastisch in moeten grijpen voor de komende jaren. Nu is er nog tijd om hierover goed na te denken en met slimme ideeën te komen. We hebben er een paar genoemd. Om dit nog extra te benadrukken willen wij in dit kader een motie indienen.

CDA Deurne

Iwan Gijsbers, fractievoorzitter