20 december 2008

Belastingen en leges 2009

Als CDA hebben we in de commissie vergadering een voorstel gelanceerd voor een eerlijke verdeling van de leges voor bouwvergunningen, en eventuele staffelen voor bedrijven en agrarisch ondernemers welke nu in verhouding teveel betalen aan leges kosten. Wij als CDA hebben het gevoel dat deze groep de kleinere aanvragen deels bekostigen waardoor een onterecht hoge belasting voor de ondernemers word gevraagd. De Burgermeester had tijdens deze commissie vergadering toegezegd deze kosten in kaart te brengen en in maart te presenteren, er loopt al een lange wens van het CDA om dit inzichtelijk te maken.

Tijdens de raadvergadering in december 2008 werd ook heel duidelijk door de ondernemers aangegeven dat omliggende gemeenten andere tarieven hanteren welke duidelijk lager zijn dan in Deurne, het CDA heeft nogmaals onderstreept de leges aan te passen voor deze ondernemers, dit ook goed uit te zoeken en niet met lapmiddelen aanpassen, het verzoek om alleen de ROEP lijst aan te passen is ons inziens dan ook niet voldoende, graag zien we deze meegenomen in de totale herziening van de leges.

We hopen dat we als CDA duidelijk een signaal afgeven dat we onze ondernemers graag zien ondernemen en dat de kosten van de leges worden aangepast, we begrijpen dat dit consequenties heeft voor de kleinere aanvragen welke dan verhoogd zullen worden, doch een eerlijke verdeling naar werkelijk kosten zijn ons inziens terecht.

Met vriendelijke groet,
CDA Deurne