04 maart 2006

CDA Deurne doet wat het zegt !

Het CDA Deurne heeft in het begin van de afgelopen raadsperiode 5 speerpunten gekozen:

- Beleidsnota economie
- Jeugd en jongerenbeleid
- Centrumplan
- Reconstructie / bestemmingsplan buitengebied
- Accomodatiebeleid

Aan het einde van de periode mogen we constateren dat het CDA gedaan heeft wat het beloofde.
Stem daarom op 7 maart CDA lijst 2.

Beleidsnota economie:

Onder aanvoering van wethouder Kerkers en Aldenzee zijn de volgende zaken in gang gezet: Masterplan Spoorzone, Revitalisering bedrijventerreinen, Omleiding Vlierden, Omleiding Liessel, Riolering buitengebied, Toeristische routes met voorzieningen, Ontwikkeling nieuwe bedrijventerreinen.

Jeugd en jongerenbeleid:

Eerste stap richting professionalisering peuterspeelzaalwerk, uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang, speelruimteplan, nota jeugd en jongerenbeleid.

Centrumplan:

Met de inzet van wethouder Maas en opvolger Kerkers is het centrumplan in april 2004 door de gemeenteraad goedgekeurd. De bouwwerkzaamheden zijn in volle gang en het plan omvat: 160 appartementen, 8500 m2 winkeloppervlak, ondergrondse openbare parkeergarage  met 170 parkeerplaatsen, nieuw cultureel centrum. In het nieuwe cultureel centrum krijgt de KHD een eigen onderkomen evenals de Academie voor Muziek en Dans, een zeer modern multifunctionele theaterzaal voor Deurne en omgeving.

Reconstructie / Bestemmingsplan buitengebied:

In juli 2005 is het reconstructieplan “De Peel” in Den Haag goedgekeurd. Dit plan geeft de toekomstige kaders voor het platteland. De voorbereidingen van het bestemmingsplan buitengebied is in volle gang en is afgestemd op het goedgekeurde reconstructieplan. Vooruitlopend op deze plannen heeft de 1e verplaatsing van een intensieve veehouderij in een kwetsgebaar gebied naar een meer passend gebied plaats gevonden. In het landbouwontwikkelingsgebied worden plannen voorbereid voor een tuinbouwgebied in Deurne van ruim 100 hectare.

Accomodatiebeleid:

Door inzet van de CDA fractieleden in de commissie Inwoners is continue aandacht gevraagd voor het in gang zetten van een inhaalslag voor de Deurnese gemeenschapsaccommodaties. Dit heeft geleid tot een raadsvoorstel waarin 2,8 miljoen euro is vrijgemaakt om de accomodaties weer aan de maat te brengen. Ieder wijk en dorp heeft recht op passende gemeenschapsaccomodaties. Hiervoor is tevens een voorzieningentrap opgesteld. Inmiddels is de uitbreiding en vernieuwing van het Gerardushuis in de Walsberg gerealiseerd. De Gouden Helm in Helenaveen nadert zijn voltooiing. In Liessel zijn de plannen afgerond en start de realisatie in 2006.