02 april 2010

Koers voor de bestuursperiode 2010-2014

Deurne, 2 april  2010

Nieuwe coalitie

Op 3 maart 2010 werden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. In navolging hierop is onder leiding van de grootste partij - DOE! - gezocht naar een nieuwe coalitie; een coalitie voor de bestuursperiode 2010-2014. Met alle partijen zijn een aantal constructieve en plezierige gesprekken gevoerd. Uiteindelijk werd duidelijk dat de reeds zittende coalitie van DOE!, CDA en PvdA elkaar weer kon vinden. Niet alleen op programmatische gronden maar ook vanwege de goede samenwerking die in de afgelopen vier jaren is ontstaan. De moeilijke opgave in de komende jaren vergt een college van B&W dat ervaring heeft opgebouwd, elkaar vertrouwd en op elkaar is ingespeeld. In de achter ons liggende raadsperiode is veel gerealiseerd en zijn nieuwe plannen gemaakt. In de komende periode willen we deze plannen, waar mogelijk, tot uitvoering brengen.

Moeilijke tijd, zware besluiten

Zoals bekend is ook in Deurne zwaar weer op komst. Ten gevolge van de economische crisis zullen de inkomsten de komende jaren sterk teruglopen. Dit betekent dat er stevig moeten worden bezuinigd. Naar schatting zo’n 4,5 miljoen euro op structurele basis.  Moeilijke keuzes moeten worden gemaakt. Dat vraagt een goede afweging, besluitvaardigheid, daadkracht en standvastigheid  van het college en de gehele gemeenteraad.  Door de gemeenteraad eerder genomen besluiten zullen we, mits deze betaalbaar zijn, respecteren.

Manier van besturen: open en samen

De afgelopen bestuursperiode is door DOE!, CDA en PvdA ingezet op een open en duidelijke wijze van besturen. Ook naar de toekomst toe zetten we deze lijn voort. Dit betekent dat we graag werken met een klein college van B&W. Drie wethouders is genoeg. De politieke discussie vindt plaats waar die thuis hoort; in de gemeenteraad en in de raadscommissies. Dit is extra belangrijk vanwege de zware tijd die we tegemoet gaan. Besluiten moeten we open en samen nemen. Daarom wensen wij weer met de gemeenteraad te komen tot een richtinggevend raadsprogramma.  Om daadkrachtig te kunnen handelen is er draagvlak bij de inwoners nodig. De verantwoordelijkheid wordt samen met inwoners genomen. Meer ruimte voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties hoort daarbij.

De koers voor 2010-2014

Graag duiden we een aantal contouren die de komende jaren onze speciale aandacht krijgen. Uiteraard binnen de kaders van de grote bezuinigingsopgave.

1. Wonen

DOE!, CDA en PvdA hebben oog voor de autonome demografische ontwikkeling. Maar we zien ook dat de leeftijdsgroep tussen 20-45 jaar in Deurne duidelijk achter blijft ten opzichte van de omliggende gemeenten. We moeten duurzaam bouwen met gevoel en verstand; er moet continue aandacht zijn voor voldoende (starters)woningen.  Maar we moeten niet bouwen voor leegstand.

2. Economie

Het is belangrijk werkgelegenheid in Deurne te behouden, de diversiteit van bedrijvigheid te vergroten en waar mogelijk ook banen aan te trekken. Hiervoor is het nodig dat bestaande bedrijventerreinen gerevitaliseerd worden en dat er voldoende bedrijventerreinen beschikbaar zijn.  Zorgvuldig ruimtegebruik bij bestaande en nieuwe terreinen is daarbij van belang. Een goed bedrijvenloket maakt het de ondernemer makkelijker. Daarnaast moeten we zorg dragen voor een gezonde, maatschappelijk gedragen plattelandseconomie binnen de provinciale kaders, waarbij een goed milieu, landschappelijke inpassing en beeldkwaliteit belangrijk zijn.

3. Sociaal

Het sociaal programma vraagt de komende jaren bijzondere aandacht.  Een opgave in de komende jaren is het stimuleren van uitstroom: werk gaat boven een uitkering. De gemeente moet hier nog meer aandacht aan geven. Op de inschakeling en activering van bijstandsgerechtigden bij de levering van gemeentelijke taken ligt geen taboe. In 2010 zal de aansluiting bij Werkplein Regio Helmond verder worden uitgewerkt. Tegelijkertijd blijft in deze tijd een passend minimabeleid van belang. De nieuwe coalitie streeft ernaar om de meest kwetsbare inwoners zoveel mogelijk te ontzien..

4. Verkeer

Een goede verkeersontsluiting is van belang; zowel voor de veiligheid als voor onze economie. Daarnaast willen we het gebruik van de fiets graag stimuleren door goede en veilige fietsroutes, goede fietsstallingen en een goede en veilige inrichting van nieuwbouwlocaties. De procedures en de voorbereiding van de Zuidelijke omlegging zal verder ter hand genomen worden. Dit om ervoor te zorgen dat deze omlegging planologisch gezien gereed ligt en uitgevoerd kan worden zodra middelen beschikbaar komen. Er is extra aandacht nodig voor de belemmeringen die het spoor met zich meebrengt.

5. Accommodaties, gebouwen en voorzieningen

Deurne heeft veel en goede accommodaties en een hoog voorzieningenniveau. Zorgpunt is echter dat er onvoldoende is gereserveerd voor onderhoud. Dit vormt een stevig probleem. DOE!, CDA, PvdA vinden dat dit opgelost moet worden. Gebouwen die geen publieke functie hebben, moeten worden afgestoten. Bij gebouwen die dat wel hebben, dient  voor structureel onderhoud voldoende te worden gereserveerd. Wel moet hierbij onderzocht worden hoe we samen (inwoners, verenigingen, gemeente) meer kunnen doen met minder geld.

6. Openbare ruimte, groen en beeldkwaliteit
Een belangrijk onderdeel van de openbare ruimte is voldoende groen. We moeten zuinig zijn op ons milieu en ruimte bieden aan onze kinderen om buiten te spelen. Ook bij nieuwbouwprojecten moet er voldoende groen gecreëerd worden. Waar mogelijk kunnen inwoners betrokken worden bij groenprojecten. Als het gaat om de kwaliteit van ons buitengebied wordt erfbeplanting en agrarisch natuurbeheer van belang geacht.  We zijn zuinig op onze oude gebouwen en bebouwingsstructuren. Bij nieuwbouw moet er voldoende aandacht zijn voor de beeldkwaliteit.

7. Zorg en welzijn

Deurne moet de zorg en veiligheid bieden die inwoners nodig hebben en verwachten. Om binnen de budgettaire kaders te kunnen blijven, dienen zelfredzaamheid, collectieve voorzieningen en informele zorg te worden versterkt. Deze omslag vergt veel van gemeente, professionele partijen, verenigingen en inwoners. Een andere cliëntondersteuning is noodzakelijk om het volume aan formele zorg terug te dringen en die aan informele zorg juist te vergroten. Deurne zet stappen als het gaat om de invoering van de zogenaamde Agenda 22.

8. Onderwijs en jeugd

Voor onze kinderen willen wij goede en frisse onderwijsgebouwen. Investeringen in onderwijs dienen daarom zoveel mogelijk voortgezet te worden. DOE!, CDA en PvdA maken zich daarom hard voor de realisatie van de multifunctionele brede schoolvoorziening in de Koolhof. Verder is het belangrijk dat het onze jeugd goed gaat. Toegang tot clubs en verenigingen moeten laagdrempelig en betaalbaar blijven  voor onze jongeren.

9. Recreatie en toerisme

Deze coalitie gaat voor een mooi, schoon, aantrekkelijk en vitaal Deurne voor onze burgers, recreanten en toeristen. Onze ondernemers hebben hierin een grote rol, maar als overheid stellen wij de kaders en ondersteunen we het ondernemerschap. In de Groene Peelvallei zullen we de structuurvisie afmaken. Daarna ligt het initiatief bij de markt. In de komende jaren zal de focus met name uitgaan naar Deurne Paardenwereld.

10. Veiligheid

DOE!, CDA en PvdA vinden veiligheid en het tegengaan van allerlei soorten van overlast voortdurend punten van aandacht. Wij komen daarbij nadrukkelijk op voor de slachtoffers en helden van de samenleving en niet voor de overlastveroorzakende criminelen. Op het terrein van veiligheid wordt een harde en onorthodoxe aanpak niet geschuwd.

11. Regio

Samenwerking op regionale schaal heeft voordelen. Dit is ook het criterium voor bovengemeentelijke samenwerking; als dit aanwijsbare voordelen heeft voor de inwoner van Deurne, moeten we samenwerken. Heeft het dit niet, dan mag het ons geen middelen en uren kosten.

12. Bedrijfsvoering en communicatie

DOE!, CDA en PvdA zetten in op extra efficiency en flexibiliteit. Dit kan niet anders, gelet op het financiële klimaat. Dit betekent: minder regels, minder eigen beleidsvorming, minder toetsen, minder controles, minder bureaucratie en meer steekproeven. Elke gemeentelijke inspanning moet direct gericht zijn op concrete en tastbare toegevoegde waarde voor onze inwoner.  De inwoners moeten betrokken worden in de ontwikkelingen die zich voordoen bij de gemeente. Op tijd Informeren en duidelijk communiceren zijn daarom van groot belang. Zeker ook om draagvlak te bewerkstelligen als het gaat om bezuinigingen.

Afsluitend

Bijgaand treft u de nieuwe portefeuilleverdeling van het college aan. Daarin zijn ten opzichte van de bestaande verdeling een aantal verschuivingen doorgevoerd. Hierbij  is ondermeer rekening gehouden met het vertrek van onze burgemeester per eind oktober 2010. Komende periode zal worden bekeken of de portefeuilleverdeling goed kan aansluiten bij de ambtelijke organisatie en de aansturingstructuur van grote projecten. Daarnaast zal na het aantreden van de nieuwe burgemeester worden bezien of op grond van zijn/haar deskundigheid en belangstelling, wijzigingen in de portefeuille zullen worden aangebracht.

DOE!, CDA en PvdA staan klaar om samen weer 4 jaar aan de slag te gaan. Het zal zeker niet de gemakkelijkste periode worden. Stevige bezuinigingen zullen vragen om soms pijnlijke keuzes. Die keuzes moeten we samen maken en niet uit de weg gaan. We gaan ervoor. We maken samen verantwoorde keuzes!

Michiel Dankers                                                Iwan Gijsbers                                      Jan Adriaans

Fractievoorzitter DOE!                                    Fractievoorzitter CDA                       Fractievoorzitter PvdA