26 augustus 2007

Collectief Vraagafhankelijk Vervoer blijft behouden voor Ouderen van 65+

Op dinsdag 28 augustus 2007 heeft de gemeenteraad van Deurne het voorstel inzake Collectief Vraagafhankelijk Vervoer behandeld. Het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer komt in plaats van de bestaande Plus Taxi regeling. Om tot een goed voorstel te komen is er een uitgebreid onderzoek verricht om de verschillende doelgroepen vast te stellen die voor zo'n regeling in aanmerkingen zouden kunnen komen en wat de kosten van deze regeling gaan inhouden. Hierbij is het belangrijk dat het uitgangspunt van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer er voor moet zorgen dat mensen die slecht mobiel zijn (geen rijbewijs of auto bezitten, niet [meer] kunnen rijden) toch in staat zijn deel te kunnen nemen aan de maatschappij.

Dit betekent dat het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer ingezet wordt voor ouderen maar ook voor de WMO. Daarnaast kan het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer ook een Openbaar Vervoer (OV) functie vervullen met de wetenschap dat het OV steeds beperkter wordt en zeker voor de kerkdorpen in het kader van leefbaarheid een welkome aanvulling is.

Dit betekent dat voor de OV functie een hoger tarief gevraagd zal worden. De CDA fractie vindt het prima om het lagere tarief voor ouderen en WMO op een niveau te brengen zodat dit vereenvoudiging met zich meebrengt en daarmee een stuk invulling wordt gegeven aan deregulering voor dit onderdeel.

Met name de leeftijdsgrens waarop ouderen gebruik kunnen maken van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer leverde in de raad discussie op. De CDA fractie heeft al tijdens behandeling in de commissie Verkeer en Dienstverlening aangegeven dat de leeftijdsgrens niet naar 70 mag worden opgetrokken. Zowel de VVD als DOE! zijn hier voorstander van omzodoende een besparing te kunnen realiseren en omdat in hun visie de ouderen vermogend genoeg zijn om dit meer zelf te bekostigen. Echter uit cijfers kunnen we concluderen dat de groep tussen 65 en 70 jaar een behoorlijke grote groep betreft waarvan 40% een klein inkomen geniet. Voor het CDA meer dan reden genoeg om de leeftijdsgrens op 65 te behouden. Met een meerderheid van stemmen is variant 1b waarin de leeftijdsgrens 65+ bedraagt voor het in aanmerking komen van Collectief Afhankelijk Vervoer aangenomen. De CDA fractie is zeer tevreden met dit resultaat

Leo Cuijpers

Gemeenteraadslid CDA Deurne