26 mei 2011

CPO initiatief Liessel

Liessel - Onlangs is een initiatief ontstaan tot het opzetten van een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)-project in Liessel. In dorpsblad Rond de Toren en tijdens de openbare vergadering van de dorpsraad Liessel op woensdag 18 mei 2011 werd het initiatief uiteen gezet. Belangstellenden kunnen zich tot eind mei melden.

Het doel van CPO is het verwerven van bouwgrond en de realisatie van 10 tot 20 betaalbare woningen voor jong en oud, bijvoorbeeld starters en doorstromers (bijvoorbeeld mensen die een huurwoning willen of moeten verlaten). Toekomsitigse bewoners leren elkaar in een vroeg stadium kennen en zijn gezamenlijk opdrachtgever voor een nieuwbouwproject, passend binnen stedenbouwkundige randvoorwaarden. Ze richten een rechtspersoon (kopersvereniging) op om in het projectontwikkelingsproces gezamenlijk als opdrachtgever op te kunnen treden. Daarnaast neemen ze een adviseur (meestal een architect met CPO-ervaring) in de arm die hen in het proces begeleidt. Alle leden van de kopersvereniging hebben inzicht en inspraak in de opzet van het bouwproject zoals de keuze van het bouwsysteem, van de bouwmaterialen, de afwerking en het kostenniveau. De buitenkant van de woning wordt collectief bepaald, de binnenkant individueel (een en ander op basis van wet- en regelgeving). Ook de keuze van de locatie binnen het project is een voordeel. In de voorbereidingsfase hebben individuele kopers de mogelijkheid om zelf te beslissen over kleine indelingswijzigingen en afwerking van hun eigen woning (bijvoorbeeld door middel van zelfwerkzaamheid). De looptijd van een CPO procedure vanaf de werving van bouwgrond, inclusief de ontwikkel- en bouwperiode wordt geraamd op minimaal anderhalf jaar.

Aanmelden; Belangstellenden kunnen zich nog tot eind mei melden bij initiatief nemer Henk van Gog, Hoofdstraat 73, 5757 AK Liessel, email: [email protected].