05 mei 2011

Cultuurcentrum Deurne in zwaar weer

DEURNE - Cultuurcentrum Martien van Doorne in Deurne verkeert in zwaar weer. De liquiditeitspositie staat onder druk en als er niets gebeurt, is een faillissement onafwendbaar. Zover wil de gemeente het niet laten komen, mede omdat de problemen deels terug te voeren zijn op een door de gemeente opgesteld exploitatieplan.

Het college van B en W stelt de gemeenteraad dan ook voor om een eenmalige vergoeding van 95.000 euro te verstrekken en de komende drie jaar vijftigduizend euro extra subsidie te geven. "Dat moet de exploitanten de lucht geven die nodig is", zegt wethouder Jasper Ragetlie.

Bedrijfsvoering en financiën van het cultuurcentrum zijn in opdracht van de gemeente tegen het licht gehouden door extern bureau IMK. Het rapport maakt duidelijk dat de gemeente flinke steken heeft laten vallen bij het opstellen van het exploitatieplan, de basis waar later de huurders mee aan de slag gegaan zijn. Ragetlie: "Een aantal essentiële posten is slecht ingeschat, bijvoorbeeld de ozb en de energiekosten. Daarom ligt ook bij ons als college een verantwoordelijkheid en zijn we bereid om een aanvullende subsidie beschikbaar te stellen."

Het laatste woord is aan de raad. Het onderwerp staat op de agenda van de commissie Samenleving op woensdag 25 mei.