29 januari 2011

Deurne: Verhoging tarieven 'te gortig'

DEURNE - Het is een lang gekoesterde wens van de Deurnese politiek om de leges eindelijk eens kostendekkend te laten zijn.

Die opdracht kreeg wethouder Jasper Ragetlie dan ook mee. Maar de gevolgen pakken veel ernstiger uit dan gedacht. Een verhoging van de tarieven van zeshonderd procent? Of van vijfhonderd procent? Dat is toch 'al te gortig', zo verklaarden bijna alle fracties deze week in de commissie Samenleving. Het collegevoorstel wordt daarom (nog) niet aan de raad voorgelegd.

Het debat richt zich op de uitschieters in de nieuwe legesverordening. De tarieven die geen opzien baarden, zijn op 7 december al door de raad vastgesteld. De leges voor uitgifte van rijbewijzen, horecavergunningen en -ontheffingen en bestemmingsplanprocedures zijn opvallender. Het afgeven of vernieuwen van rijbewijzen wordt goedkoper, en daar is iedereen blij mee, maar horecavergunningen en -ontheffingen en bestemmingsplanprocedures worden soms drastisch duurder. Twee voorbeelden: het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een bestemmingsplanwijziging (zonder bouwplan) stijgt van 1.868,50 tot 9.726,95 euro. Als een cafébaas nu vraagt om ontheffing van het sluitingsuur moet hij 33,50 euro betalen. Straks wordt 163,35 euro in rekening gebracht.

De fracties toonden zich ervan bewust dat ze zelf om kostendekkendheid hadden gevraagd. "Maar kun je burgers in één klap deze verhogingen op het bordje gooien", vroeg Helmy de Louw namens DOE! PvdA-fractievoorzitter Jan Adriaans: "Als je iets vraagt, weet je niet altijd dat de uitwerking schrikbarend kan zijn."

Ook andere fracties waren duidelijk in hun bewoordingen: 'buiten proporties' vond het CDA, 'onacceptabel' verklaarde de VVD. DOE! pleitte voor een gefaseerde invoering van de stijging en kreeg daarvoor de handen op elkaar. Ook werden vragen gesteld over de efficiëntie. Kan het goedkoper? Volgens wethouder Ragetlie hebben de betrokken afdelingen 'uitgebreid zitten cijferen' op de tijd die de afhandeling van een aanvraag vergt. Ragetlie: "Bij horecavergunningen en bestemmingsplannen heb je nu eenmaal te maken met wettelijk en juridisch gereglementeerde stappen. Die kosten veel tijd. De berekeningen kloppen en we zijn zelfs conservatief geweest. Maar wie baas is, bakt koek. De raad stelt de verordening vast."

De fracties gaan nog niet akkoord, zo bleek. Ragetlie gaat met de ambtenaren aan de slag om de financiële consequenties van een gefaseerde invoering in kaart te brengen en kijkt of het principe van kostendekkendheid dan niet te veel geweld wordt aangedaan. Om geen tijd te verliezen, komt de legesverordening niet opnieuw terug in de commissie, maar gaat het collegevoorstel via het presidium (burgemeester en fractievoorzitters) naar de raad.