16 januari 2013

Drank en Horeca Wet

Vanaf begin dit jaar is de burgemeester verantwoordelijk voor naleving van de Drank- en Horecawet, die het bedrijfsmatig verstrekken van alcohol regelt. Eerder besliste de burgemeester nog samen met de wethouders over het verlenen van vergunningen aan kroegen of (voetbal)verenigingen om drank te verkopen. Inspecteurs van de Voedsel- en Warenautoriteit controleerden vervolgens of de horeca zich aan de regels hield.  Maar nu is de burgemeester ook zelf verantwoordelijk voor de naleving van de  regels. Met de nieuwe wet is de aanval geopend om het alcoholgebruik onder de plaatselijke jongeren terug te dringen. Ambtenaren van de gemeente moeten er vanaf nu op toezien dat horeca-inrichtingen, supermarkten en (sport)verenigingen zich aan de regels voor drankverkoop houden.

Wij gaan met u graag in debat over dit onderwerp. De complete agenda ziet er als volgt uit:

De nieuwe Drank en Horeca wetIntergemeentelijke samenwerkingKwijtscheldingsbeleid 2013Onderzoek aansluiting werkplein

U bent van harte welkom om over deze onderwerpen mee te praten. Daarnaast wordt u ook in de gelegenheid gesteld om andere vragen of zaken aan de orde te stellen.