30 juni 2011

Duidelijkheid over MFA Vlierden

Woensdag 29 juni 2011 vond de marathon vergadering plaats voor de Raad van Deurne. Om 17:30 werd gestart en tegen 0:30 werd het laatste agendapunt afgehandeld. Een van de onderwerpen betrof besluitvorming over de Multifunctionele Accomodatie in Vlierden. Een zeer belangrijk onderdeel uit het totale IDOP plan voor Vlierden. Op basis van de vraag vanuit de voorbereidende commissie vergadering is Variant A (888m2) conform voorzieningentrap en Variant B (1158m2) conform voorstel MFA bestuur financieel uitgewerkt en adviseerde het college in haar voorstel te kiezen voor Variant A.

De CDA fractie heeft ten behoeve van goede besluitvorming op verschillende manieren haar informatie ingewonnen. Door het stellen van raadsvragen, door veelvuldig contact met het MFA bestuur en door zelf ook goed in de materie te verdiepen en goed de begrotingen te bestuderen. Dit heeft geleid voor de CDA fractie om te komen tot het besluit om Variant B mogelijk te maken binnen de begroting die voor het totale IDOP in Vlierden is opgesteld namelijk 3,4 miljoen euro.

Om in de raadsvergadering het juiste besluit te kunnen nemen is het nodig een amendement in te dienen. Dit is ook gedaan door de partijen  Deurne Nu, VVD en Progressief Akkoord. Het resultaat was dat twee amendementen werden ingediend. Geconstateerd werd dat het amendement van Deurne NU, VVD en Progressief Akkoord niet voldeed om in stemming te brengen o.a. door het verkeerde bedrag van slechts 1,4 miljoen.

De beantwoording van wethouder Lemlijn en ook de ruimte die coalitiegenoot DOE! gaf met de voorwaarde dat strict aan het beschikbare budget wordt gehouden zoals ook verwoord in het CDA amandement ontstond de mogelijkheid om te komen tot een breed gedragen mondeling aangepast raadsvoorstel die de ruimte geeft voor Variant B binnen het gestelde budget van 3,4 miljoen.

De opdracht is om snel aan de slag te gaan en geen tijd meer te verliezen. Rekening houdend met een juiste herhuisvesting voor de Scouting Vlierden waarvoor wethouder Lemlijn volgende week weer samen zit met de Scouting om een aantal varianten te bespreken.

Klik hier voor de inhoud van het amendement.

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter