13 april 2012

Eindelijk! Brigantijn krijgt nieuwe school

Dinsdag 10 april 2012 stond dan eindelijk de nieuwbouw scholen in de Koolhof op de agenda. Het oorspronkelijke plan met een brede school, sport voorziening en veel woningbouw in de vorm van appartementen is door de tijd helemaal ingehaald en door de economische situatie totaal onhaalbaar geworden. De CDA Fractie is zeer blij dat het college toch een voorstel ingebracht heeft om een kleinschaliger "Hart voor de Koolhof" te realiseren in de vorm van nieuwbouw van de scholen Brigantijn en Piramide met een gymzaal en een kleine wijkvoorziening. Ondanks de vele bezuinigingen die we  moeten realiseren kunnen we hier toch een belangrijke stap vooruit maken in de wijk Koolhof.

De opstelling van de VVD fractie in de raadsvergadering was een ware aanfluiting. Een dag hebben ze in het gemeentehuis gewerkt aan een nieuwe begroting om nieuwbouw voor de Bron mogelijk te maken. Het resultaat was negatief en er werd dus geen alternatief plan ingediend. In plaats van ruiterlijk toe te geven dat het onmogelijk is om 1 miljoen extra vrij te maken voor nieuwbouw van de Bron werd er gegooid met termen richting college en ambtenarij waar de honden geen brood van lusten. De CDA fractie distantieert zich verre van deze uitlatingen.

De CDA fractie is vanaf het begin helder geweest en heeft in de begrotingsbeschouwing al aangegeven dat er op dit moment voor de Bron geen nieuwbouw mogelijk is. Openbaar onderwijs heeft absoluut een plaats in Deurne en daar zullen de betreffende scholen zelf invulling aan geven. Later in het kader van het Integraal Huisvestings Plan voor het onderwijs zullen we moeten praten over het efficient omgaan met beschikbare gebouwen en moeten we zeker voorkomen dat er gebouwd wordt voor leegstand op termijn.

In het voorstel werd door het college een aanvullend krediet gevraagd van 28000 euro om het plan dekkend te krijgen. Wij hebben een klemmend appèl gedaan richting wethouder Ragetlie om maximale inspanning te leveren om dit benodigde bedrag binnen de oorspronkelijke begroting op te lossen. Wij zijn van mening dat dit ook zeker kan. Alleen al aan sloopkosten is ongeveer 250000 euro begroot. Aanbestedingsvoordelen kunnen hierin o.a. helpen. Wij zijn blij dat de wethouder deze maximale inspanning toegezegd heeft en daarmee laat hij overduidelijk blijken dat, gegeven de penibele financiele situatie van Deurne, we zeer kritisch moeten kijken naar onze uitgaven.

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter

Klik hier voor: Geluidsfragment 1e termijn fracties