03 april 2006

Evert van Kampen brengt roekenprobleem opnieuw met succes onder de aandacht

Raadslid Evert van Kampen heeft zijn strijd tegen de roekenkolonies in Deurne weer opgepakt. In de vergadering van de commissie Grondgebied op 3 april 2006 pleitte hij voor een onderzoek en een halvering van het aantal nesten.In 2003 al wilde Van Kampen het aantal roekenpaartjes van duizend terugbrengen naar vijfhonderd, en dat stelde hij maandagavond weer voor. „Op de banen van Tennis Club Deurne in het Kasteelpark moet je haast een paraplu gebruiken om te kunnen tennissen“, karakteriseerde hij de overlast van uitwerpselen.

„De roeken maken een hoop kabaal, vervuilen de weg en de omgeving. En de boeren ondervinden er schade van. De vogels pikken het plastic rond het kuilvoer stuk om er maïskorrels uit te kunnen halen.“
Nadat een aantal jaren geleden door het kappen van bomen een eind was gemaakt aan een ’roekenplaag’ aan het Haageind (met name in de kasteeltuinen aan weerszijden van de weg), hebben roekenkolonies zich over de hele gemeente verspreid. Toplocaties voor de grote zwarte vogels is nog steeds het Haageind, waar jaarlijks tussen de tweehonderd en tweehonderdvijftig paartjes nestelen. Maar ze zitten ook in groten getale in bijvoorbeeld Zeilberg (het kapelletje aan de Griendtsveenseweg), rond museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg en op ettelijke plaatsen in de Sint-Jozefparochie.

Een van de grootste kolonies in Sint-Jozef zit bij het kerkhof. Precies daar op het hoekje woont Wim Verhoeven van de Vogelwerkgroep De Kulert. „Ach, ze schijten eens, ze laten eens een tak vallen“, wuift hij de bezwaren weg. „Zondag ben ik nog wezen fietsen. Nou dan zie je véél meer rotzooi van de mensen liggen.“ Hij kijkt uit op 46 roekennesten in de eiken langs de Paul Rubensstraat en geniet ervan.

Toename van het aantal roeken in Deurne? De jaarlijkse telling van het aantal nesten staat weer voor de deur, maar door de kou, het ’kwaai weer’ en de storm van onlangs, neemt de populatie volgens Verhoeven weer af. Het aantal nesten groeide tussen 1999 en 2003 van 668 naar 1031, lepelt hij op uit de statistieken van de vogelwerkgroep. „In 2004 waren er nog 963 nesten, vorig naar nog maar 764.“

De gemeente Deurne werkt, volgens een woordvoerster, aan een ’roekenplan’, maar is daarvoor nog in afwachting van resultaten van andere gemeenten.

Ook Brabant TV schonk aandacht aan het roekenprobleem naar aanleiding van de oproep van Van Kampen. Omdat Brabant TV niet of slecht is te ontvangen in het buitengebied is middels een schrijven aan B&W tevens aandacht hiervoor gevraagd.