07 november 2007

Grote stap gezet in het giga grote plan Spoorzone

In de raadsvergaderingen van 6 & 7 november 2007 is een enorme stap gezet in het giga grote plan Spoorzone. Een plan waar ruime 42 miljoen mee gemoeid is. Een lang gekoesterde wens om de enorme barriere van het spoor en het ten zuiden liggende industriegebied tussen Deurne centrum en de St. Jozefparochie weg te nemen wordt mogelijk met dit bestemmingsplan. Een zeer groot project staat voor de deur. Het CDA is ervan overtuigd dat met deze stap de kwaliteit van Deurne in zijn totaal zeer wordt versterkt. In plaats van het spoor en het station in een rommelige omgeving krijgen we dadelijk een kwalitatieve entree in Deurne waarvoor we ons niet hoeven te schamen en de verbinding legt naar enerzijds de Wolfsberg in het centrum en anderzijds de Woonservice Zone in de St. Jozefparochie.

Dit bestemmingsplan is dus zeer hard nodig voor Deurne. Dit betekent tevens dat er ook veel zal veranderen en verandering is altijd een moeilijk proces. Immers we weten wat we nu hebben en het is onzeker wat het nieuwe teweeg zal brengen. Als we naar de grote lijnen in dit bestemmingsplan kijken dan kunnen we als CDA zeggen dat we zeer positief staan tegenover:

1)       Het wegnemen van de industrie tussen spoor en steenovenweg en daarvoor in de plaats woningen en klein kantoorvestigingen te bestemmen en ruimte voor een park vrij te maken in dit gebied.

2)       Het verplaatsen van de perifere detailhandel uit het gebied in de omgeving van de haspelweg en dit gebied te bestemmen voor woningen.

3)       De perifere detailhandel te koppelen aan de noordzijde van de katoenstraat waar nu reeds de nieuwbouw van de Lidl is gerealiseerd

4)       Het industriegebied aan de Binderendreef op een gelijk niveau te brengen van categorie 2.

5)       Het stationsplein een enorme facelift te geven en kwalitatief naar een hoog niveau te brengen.

In de commissievergadering hebben we een voorstel gedaan om een fietsroute te realiseren vanuit de Binderendreef, langs de industrieweg en vervolgens schuin naar het zuiden over het zandpad Grote Bottel om vervolgens bij de Vlierdenseweg aan te kunnen sluiten op de Eikelstraat. Dit voorstel is door het college positief ontvangen en zal verder onderzocht worden. In de raadsvergadering hebben we naast dit fietspad ook aandacht gevraagd voor de fietsroutes die via de vlierdenseweg, het nieuwe stationsplein en de liesselseweg richting het scholenvierkant lopen.

Wat betreft het stationsplein hebben we gezien dat de meningen hierover verschillen. Het CDA is van mening dat wanneer aan de 3 zijdes van het stationsplein alleen maar met bijvoorbeeld 4 lagen gebouwd zou worden we een monotoon beeld krijgen van gestapelde blokken die de kwaliteit niet echt sterk zullen verbeteren. Juist nu we de schop toch in de grond zetten in dit gebied is de kans eenmalig om het stationsplein met het station tot een markant punt te maken. Een hogere kwaliteit zal ons inziens gerealiseerd worden als er met veel meer hoogte verschillen gewerkt wordt. En wij durven het dan wel aan om een ranke toren van ongeveer 20 meter bij 20 meter neer te zetten. In de raad werd door diverse fracties geuit dat men graag zelf grip houdt op dit grote project. Het valt niet mee om in een duaal stelsel alleen de kaders aan te geven waarlangs het college moet werken. Om te zorgen dat de bewoners maximaal betrokken worden bij de totstandkoming van de invulling hebben wij ervoor gepleit om een klankbordgroep in te stellen op een zelfde wijze als in het project van de woonservicezone in de St. Jozefparochie. Dit bevordert enorm de uiteindelijke beeldkwaliteit van de uitvoering. Het college kwam op de tweede raadsvergadering op 7 november terug naar de raad met een aanvullend voorstel waarin o.a. opgenomen was dat de raad op de deelgebieden en eventueel subdeelgebieden nog haar instemming dient te geven over de realisatieovereenkomsten die voor die deelgebieden worden opgesteld. Ook de instelling van een klankbordgroep is in dit aanvullende voorstel meegenomen.

Met dit aanvullend voorstel is het in ieder geval gelukt een meerderheid in de raad achter het bestemmingsplan Spoorzone, de exploitatie van de Spoorzone en het opnieuw vestigen van WVG op het spoorzonegebied. Het CDA is hier heel content mee want dit betekent dat een grote stap is gemaakt in de richting van het realiseren van de Spoorzone zoals we met elkaar in het Masterplan Spoorzone hebben afgesproken.

Er volgde daarna toch nog een discussie over de positie van de toren op het stationsplein. Een aantal fracties wenste nog te kunnen schuiven met de toren en stelden voor de 30 meter ruimte die in het bestemmingsplan al aanwezig is op te rekken naar 60 meter. Wij zijn als CDA van mening dat wanneer in een eerder stadium al projectontwikkelaars hun visie hebben gegeven over dit gebied en daaruit een keuze is gemaakt en vervolgens de architect in overleg met experts op het gebied van ruimtelijke ordening en kwaliteit tot weloverwogen schetsplannen zijn gekomen dat we als raad niet op die stoel moeten gaan zitten. Daarnaast komt door de wijziging in het bestemmingsplan een nieuwe procedure voor zienswijze op dit gewijzigd onderdeel en dat betekent uiteraard nog meer tegenstanders. Wij zijn van mening dat de toren op de plaats waar deze nu gepositioneerd is uiteindelijk de minste negatieve gevolgen heeft voor ALLE omwonende. Zoals we ook in de commissie hebben verwoord moet je met een passer in het middelpunt van de toren de grootste cirkel kunnen maken waar geen woningen in voorkomen.

Leo Cuijpers