07 juli 2009

IDOP Vlierden

IDOP staat voor Integraal-Dorp-Ontwikkelings Programma.

Het IDOP in Vlierden is op een interactieve manier tot stand gekomen door het opstarten van een werkgroep waar diversen verenigingen en instantie's deel van uit maakten. Maar vooral de bewoners van Vlierden hebben hun inbreng goed kunnen leveren. Het IDOP van Vlierden is een agenda voor de leefbaarheid en bevat 27 projecten die men op korte of langere termijn wil realiseren. Deze projecten zijn onderverdeeld in een goed woonklimaat, goed werkklimaat en een goed sociaal-maatschappelijk klimaat. Een project springt er wel heel erg uit: Vlierden heeft dringend behoefte aan een M.F.A (multifunctionele accommodatie) inclusief gymzaal.

We hebben een accommodatiebeleid en in 2005 heeft de gemeente een voorzieningentrap vastgesteld voor Dorp en wijkaccommodatie's die als basis zal dienen voor een programma van eisen.

Het CDA denkt dat Vlierden hier goed in past. De verenigingen zitten nu verspreid over 4 locaties wat de samenwerking niet ten goede komt. De huidige locaties van het JAV-gebouw en de gymzaal kunnen na sloop gebruikt worden voor woningbouw. Dit biedt tevens de mogelijkheid voor herstructurering voor de omgeving Einsteinstraat-Keesomstraat om nieuwe bejaarden- en eventueel SIR-woningen al dan niet in CPO (Collectief Particulier Ondernemerschap) constructie te bouwen. Dit brengt extra geld op voor de financiering van het IDOP. Voor de molen als cultureel erfgoed gaat de Dorpsraad samen met de gemeente onderzoeken of de molen aantrekkelijk gemaakt kan worden voor toerisme en recreatie. Voor de aanleg van de oude dorpspaden heeft een werkgroep vanuit de Dorpsraad overleg gevoerd met het Brabantse Landschap en er zijn diversen bewoners benaderd om die oude paden weer in kaart te brengen. Er kunnen dan misschien weer paden in de oude staat hersteld worden.

Dan de financiën: het kost heel veel geld en met de subsidie en de grond opbrengst van het JAV-gebouw en de gymzaal zijn we er nog lang niet. De gemeente zal toch een flinke eigen financiële bijdrage moeten leveren wat in deze crisis tijd niet gemakkelijk zal zijn. Maar het college is voortvarend geweest om zaal Thijssen  aan te kopen. Weliswaar onder voor behoud maar we hopen dat het college en de heer en mevrouw Thijssen hier samen in goed overleg uit kunnen komen voor 1 Oktober 2009.

Wat het CDA betreft verdient de gemeenschap van Vlierden een goede multifunctionele accommodatie. Op 7 juli heeft de gemeenteraad het IDOP met onderlegger goed gekeurd en kan de subsidie aanvraag zo spoedig mogelijk naar de provincie gestuurd worden. Het subsidie bedrag kan variëren van 200.000 tot 1.000.000 euro.

Toon Aldenzee    ( CDA Raadslid )