22 mei 2012

JAV-gebouw Vlierden zeker in verkoop

DEURNE - Het JAV-gebouw in Vlierden gaat in de verkoop. In de vergadering van de commissie Omgeving bleek dat de coalitie in Deurne vasthoudt aan het iDop-besluit zoals dat eerder door de raad is genomen.

Dat betekent dat de opbrengst van de verkoop van het perceel aan de Schooteindseweg wordt gebruikt voor de financiering van de nieuwe multifunctionele accommodatie. De voorkeur van DOE!, CDA en PvdA betekent dat het burgerinitiatief het niet zal halen. Een aantal Vlierdenaren pleitte daarin voor het behoud van de oude school en daarmee het karakteristieke dorpsgezicht. Ze kregen daarbij steun van honderden dorpsgenoten. De verkoop betekent overigens niet automatisch dat het gebouw ook gesloopt wordt, maar die beslissing zal in handen liggen van de nieuwe eigenaar.

Het standpunt van de coalitie betekent ook dat de scouting straks echt uit het JAV (Jeugd Accommodatie Vlierden) moet. Eigenlijk stond het huisvestigingsprobleem van de scouting gisteren niet op de agenda, maar al snel bleek dat die onderwerpen simpelweg niet losgekoppeld kunnen worden.

De vergadering werd niet voor niets bijgewoond door een groot aantal scouts. Zij luisterden naar het pleidooi van de oppositie om het JAV gebouw toch niet te verlopen en de scouting te laten zitten. Een argument van DeurneNu was bijvoorbeeld dat de kans dat het pand snel verkocht wordt gezien de huidige markt toch niet groot is.  Vraagprijs is 675.000 euro. Wethouder Nicole Lemlijn is optimistischer. Los daarvan vindt zij het onverantwoord om nu een streep door de verkoop te halen. "Wij krijgen nog een enorme slag te maken qua bezuinigingen. Als college voeren we heel veel slecht-nieuws gesprekken. Het is zaak daarin eerlijk en consequent te zijn. We zijn een bijna-failliete gemeente, daarin moeten we onze verantwoordelijkheid nemen."

Het CDA moedigde de Vlierdense partijen aan om de hobbels die er nog liggen voor een verhuizing van de scouting naar het sportpark alsnog weg te nemen.