27 juni 2012

Kaderbrief 2012: Bezuinigen, maar met verstand

Kaderbrief 2012

Voorzitter,

De begrotingsbehandeling 2012 sloot ik namens het CDA als volgt af:

De 3,7 miljoen bezuinigingstaakstelling moet gerealiseerd worden. Dit betekent dat iedereen een stapje terug moet. Onze mening is dat dit kan. Deurne is een gemeente rijk aan voorzieningen voor haar burgers. Daar zijn we trots op en dat moeten we behouden door nu deze bittere pil te slikken. Van daaruit kunnen we bouwen aan ons weerstandsvermogen en aan een gezonde financiële en ambitieuze gemeente.

Duidelijk blijkt uit de kaderbrief 2012 dat we nog een fikse taakstelling van 2,3 miljoen euro te gaan hebben door aanvullende tegenvallers in de grondexploitatie en te verwachten kortingen in de algemene uitkering. Hierbij merken we wel op dat uit de juni circulaire blijkt dat na tegenvallers in 2013 en 2014 er ook weer meevallers verwacht mogen worden in 2015. Het college geeft aan zo’n 93% van de bezuingingsopdracht gerealiseerd te hebben waarvoor wij onze waardering uitspreken. Met name de bezuiniging van 33,5 FTE is daadkrachtig opgepakt.

In de kaderbrief bouwt u verder op de visie Deurne Koerst Op Eigen Kracht en u legt ons 4 scenario’s voor waarin u richtingen aangeeft om de voorliggende bezuinigingstaakstelling te realiseren. Laat helder zijn dat niets doen voor ons geen optie is. Is er dan licht aan het einde van deze donkere tunnel waarin we nu verkeren. Jazeker! De CDA fractie kiest voor een mix van scenario 2, 3 en 4 en een variant op scenario 1.

Voorzitter, vorig jaar hebben we een gigantische ingreep gedaan om te komen tot een sluitende begroting. Dit was nodig om de enorme te verwachten verliezen in de grondexploitatie zoals beschreven in het onderzoeksrapport van Fakton op te kunnen vangen. En van een beperkte voorziening verliezen van ongeveer 5 miljoen hebben we deze reservepot uitgebreid naar 29 miljoen euro. Hiermee hebben we de verantwoording genomen die absoluut genomen moest worden. De volgende stap die de CDA fractie hierin wil maken, nu deze voorziening op verantwoord niveau is, is de discussie starten in welke mate we de risico’s op verliesgevende exploitaties en verwachte tegenvallers gedekt willen hebben omdat we weten dat deze niet in 1 keer volgend jaar maar verspreid tot over ongeveer 10 jaar voor onze lasten zullen komen. Wij vragen daarom ons voor de begrotingsbehandeling in november uitwerkingen te verstrekken met daarin een aantal varianten met verschillende dekkingsgraden voor de te verwachten verliezen. Bijvoorbeeld 90%, 75% en 60%.

U voelt zonder meer aan dat hierdoor de bezuinigingstaakstelling lager wordt. Dit is belangrijk om Deurne ook daadwerkelijk de kans te geven de visie Deurne Koerst Op Eigen Kracht in te vullen. Wij hebben afgelopen commissie Samenleving tijdens de behandeling Subsidieverordening al aangegeven dat verder gaande bezuinigingen op de sector jeugd en jeugdsubsidies, hafadru en wmo taken van de KBO’s en de huisvestingssubsidie wat ons betreft niet aan de orde zijn. Tevens vinden we dat het grijpen naar de OZB om de gaten te dichten echt het allerlaatste middel zou moeten zijn en we dat zo beperkt mogelijk moeten houden. De lasten die vanuit de landelijke politieke keuzes op de burger terecht komen zijn al zwaar genoeg. Daarom kijken we ook vooruit naar de uitkomst van het onderzoek van de daadwerkelijke lasten die onze burgers dragen alvorens aan de OZB knop te draaien om de begroting sluitend te krijgen. Wat betreft de OZB is het naar aanleiding van de discussie van gisterenavond goed om toepassing van de OZB op vereningingsgebouwen en grond nog eens onder de loep te nemen. Onder tussen mogen we niet stil zitten als het gaat om scenario 2 en 3.

Samenwerking

Samenwerking in de regio kost tijd. En we weten maar al te goed dat daar op korte termijn zoals u ook in de kaderbrief aangeeft geen directe bezuinigingen uit komen. Maar op termijn zullen wel degelijk bezuinigingen gerealiseerd kunnen worden. Samenwerken doe je met sterke partners die een wil hebben om gezamenlijk slimmer, efficiënter en dus kosteneffectief te kunnen opereren. Wij denken hier met name aan de backoffice activiteiten, ICT, maar ook het gezamenlijk inzetten van vak-experts. Dat is de route die u in dit scenario moet volgen. De structurele bezuinigingen die hieruit voort vloeien kunnen we dan op termijn gebruiken om het dekkingspercentage verder aan te vullen.

Schrappen van taken

Voorzitter, wij zijn ook van mening dat de organisatie nog verder kan afslanken. Dat is misschien niet leuk om te horen, maar bezuinigen betekent niet dan maar de kosten voor de burgers verhogen. Die vraag kunnen we daar pas neerleggen als we eerst intern gekeken hebben naar alle mogelijkheden. En ja dat hebben we in de vorige bezuinigings ronde natuurlijk gedaan. Maar er is zeker nog ruimte. Moeten wij als gemeente bijvoorbeeld zelf voorzien in gladheidsbestrijding, hiervoor machines aanschaffen en onderhouden en ambtelijke uren inzetten om misschien 5 keer op jaarbasis uit te rukken. Kan dat niet beter gewoon uitbesteed worden aan een lokale ondernemer? Stop direct met papierwerk en repro en distributie van raadstukken en ga over op digitaal werken en boek de bezuiniging in. Al verschillende gemeenten zijn voorgegaan, dat wiel hoeven we hier in Deurne niet opnieuw uit te vinden. Stop met evenementenvergunningen. Financieel draagt het niets bij. Ga over op meldingsplicht en stel minimale eisen vast waaraan voldaan moet worden die met name met veiligheid te maken hebben. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden. Wij verwachten dat het college nog maals kritisch alle taken afpelt met een doel om een bezuiniging van aanvullend 5 tot 10 FTE’s te realiseren.

Raadsopdrachten

Met betrekking tot de raadsopdracht RO 5 Zuidelijke omlegging vraag u dit project te heroverwegen. De CDA fractie wil dat de Zuidelijke omlegging gerealiseerd wordt. Deurne en de St. Jozefparochie heeft hierop al zo lang gewacht dat er wat ons betreft geen weg terug is. Het belang is meer dan overduidelijk aangetoond en stoppen is voor ons onbespreekbaar.

Met de vergrijzing in ogenschouw nemende willen we ook het belang benadrukken van de raadsopdracht RWo 4 inzake de woonservicezone’s. De situatie in Zeilberg is zeker gewijzigd maar om te voorkomen dat de aandacht verslapt zouden wij eerder een wijziging willen zien waarbij de gemeente, partijen die zich inzetten om een woonservicezone in Zeilberg vorm te geven, maximaal gefaciliteerd worden.

Grondexploitatie

De stappen die zijn ondernomen met Fakton zorgen voor een goed inzicht in de grondexploitatie. Daar zijn we blij mee omdat nu velen malen beter de risico’s in beeld zijn. De spoorzone neemt hierin veruit de grootste portie in beslag. Gisteren zijn we hierover bijgepraat in de commissie Omgeving. We hebben een uitdaging als het gaat om het woningbouwprogramma en we vragen daar uw hoogste aandacht voor. Creëer openingen door innovatieve bouw mogelijk te maken waardoor met name de doelgroep jeugd beter bediend kan worden door lagere woningprijzen.

Afrondend voorzitter,

De CDA fractie kiest voor verantwoord financieel beleid waarin de risico’s beperkt worden en kiest tegelijkertijd voor een sterke samenleving die in Deurne en haar kerkdorpen in staat is inhoud te geven aan Deurne Koerst op Eigen Kracht. De wil en de mentaliteit is er bij burgers, verenigingen, stichtingen om Deurne aantrekkelijk te laten zijn  voor haar inwoners. Dat moeten we niet kapotmaken door een doorgeslagen “bezuinigingsdrift” die meer kapot maakt dan je lief is.

De CDA fractie heeft met het voorliggend voorstel een probleem met punt 2. Wij willen een mondelinge wijziging voorstellen om “maximaal” toe te voegen zodat het wordt: “die een omvang kent van maximaal 2,3 miljoen euro structureel”. Met die wijziging kunnen wij de kaderbrief 2012 vast stellen.

Leo Cuijpers