02 november 2011

Liessel bouwt en beheert sporthal

LIESSEL - De bouw en exploitatie van de nieuwe sporthal in Liessel blijven toch in handen van de stichting BLSA (Beheer Liesselse Sportaccommodaties), waarin vier sportverenigingen zijn vertegenwoordigd. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen wethouder Nicole Lemlijn en de stichting.

Vorige week was er sprake van grote onrust onder de Liesselse clubs. Wat was het geval? De stichting ging er sinds vorig jaar vanuit dat het zelf als bouwheer zou optreden en tevens de exploitatie zou gaan voeren van de nieuwe hal, die komend jaar moet verrijzen op de hoek van de Molenweg en de Mgr. Berkvensstraat. Maar tot verontwaardiging van de stichting trok het college zowel de bouw als de exploitatie naar zich toe. De stichting kon in de ogen van B en W niet voldoen aan de stringente voorwaarde om een sluitende exploitatiebegroting op tafel te leggen. Omdat de tijdsdruk hoog is – de hal moet er omwille van de IDOP-subsidies voor eind volgend jaar staan – besloot het gemeentebestuur om zelf de regie te nemen.

In een gesprek met Lemlijn bleek toch een oplossing mogelijk. Het college denkt de hal goedkoper te kunnen bouwen dan voor de ruim 1.4 miljoen euro die is vrijgemaakt. Het voordeel dat hieruit voortvloeit zou gebruikt moeten worden om een toekomstig exploitatietekort op te vangen. De stichting liet de wethouder daarop weten dat ook zelf op die manier te kunnen bewerkstelligen, waarna de partijen alsnog tot een vergelijk kwamen. Het plan omvat een nieuwe hal met daarin zes kleedlokalen voor de voetbalclub en een gezamenlijke kantine.