05 april 2011

MFA Vlierden houdt gemoederen bezig

VLIERDEN - De nog te bouwen multifunctionele accommodatie in Vlierden houdt de gemoederen in het dorp flink bezig.

Heikel punt is de grootte van het nieuwe gemeenschapshuis. In gesprekken met de gemeente knokken de Vlierdenaren voor voldoende ruimte.

De zorgen in het Deurnese kerkdorp zijn groot, met name bij korfbalvereniging DOT, recreanten-volleybalvereniging RSVV en de voetballers van SPV. "Op basis van signalen die we krijgen, zijn we bang dat de MFA te klein wordt", zegt Wilma van der Sterre, secretaris van DOT. "Daardoor zouden we straks niet meer met alle teams in Vlierden kunnen trainen. Dat is een doemscenario."

In een brief aan de raad pleitten de drie clubs in februari voor het behoud van de huidige gymzaal, hoewel de grondopbrengst in de idop-plannen is gereserveerd om de nieuwbouw te bekostigen. Inmiddels is die lobby gestaakt. Volgens Van der Sterre is duidelijk dat het overeind houden van de gymzaal geen haalbare kaart is. "En dan kun je beter eieren voor je geld kiezen en gaan voor de optie die wel realiseerbaar is. Uiteindelijk hebben alle clubs hetzelfde doel: dat iedereen straks een plek krijgt in Vlierden."

Het MFA-bestuur was aanvankelijk niet gelukkig met de 'gymzaal-lobby', die gesteund werd door voormalig raadslid Wim van Doorne, die uit eigen zak een ton in het project wil investeren. "Wij vonden dat die lobby onze plannen frustreerde. Gelukkig zitten we weer op hetzelfde spoor", zegt voorzitter Arie Mennen.

Dat spoor richt zich op de zogenoemde 'variant 3'. Als de gemeente akkoord gaat met die versie kunnen volgens Mennen alle Vlierdense verenigingen worden gehuisvest. "Het is in onze ogen een realistische variant, ook rekening houdend met de belangen van de gemeente. We hebben in Vlierden 32 verenigingen. Daarvan moeten er 28 in de MFA worden ondergebracht. Als de gemeente kiest voor een nóg kleinere accommodatie (variant 3A genoemd, red.), dan hebben we echt een probleem. Dan moet je zeggen: die vereniging wel, en die niet. Dat hoop ik niet mee te maken."

Als leidraad hanteert de gemeente de voorzieningentrap, het stelsel waarin voor elke gemeenschapsaccommodatie een maximaal aantal vierkante meters is vastgesteld. Voor Vlierden is tussen 650 en 700 meter weggelegd, maar er zijn interpretatieverschillen. Mede daarover ging het gesprek dat het MFA-bestuur vorige week had met wethouder Nicole Lemlijn. Beide kampen kijken daar positief op terug. "We hebben het gevoel dat we eruit komen", zegt zowel Lemlijn als Mennen. De wethouder: "De voorzieningentrap is leidend. Door maatwerk kom je tot een aantal correcties. Daardoor zitten we al aardig dicht bij elkaar. Maar goed, er is nog steeds een verschil. Voor die extra's doen we een beroep op eigen verantwoordelijkheid, zowel qua investering als qua onderhoud."

De stichting denkt evenwel niet dat het meters 'voor eigen rekening' hoeft te nemen. Mennen: "Wij menen dat variant 3 binnen de grenzen van de voorzieningentrap blijft. Daarvan proberen we ook de gemeente te overtuigen. Deze variant is echt het minimale dat we in Vlierden nodig hebben."