18 augustus 2007

Minister President Balkenende onthult beeld Van Doornes

DEURNE - Minister-president Jan Peter Balkenende heeft zaterdagmiddag in Deurne het duo-standbeeld onthuld van dr. Hub van Doorne, grondlegger van de DAF-autmobielfabrieken, en zijn vrouw Rie.

De zelf autogekke premier kwam woorden te kort om de betekenis te schetsen van de in 1979 overleden Deurnese industrieel. In de ogen van Balkenende is Hub van Doorne een van de grootste ondernemers en vernieuwers van de twintigste eeuw. “Ik aarzel niet hem de Nederlandse Henry Ford te noemen. Net zo selfmade, net zo innovatief en net zo doortastend.”

Samen met zijn echtgenote Rie van Doorne-Reijnders gaf hij bovendien blijk van grote maatschappelijke betrokkenheid, zo onderstreepten zowel Balkenende als de Deurnese burgemeester Gerard Daandels. Ze deden al aan maatschappelijk verantwoord ondernemen voor die term bekend was. In Deurne stond het echtpaar Van Doorne aan de basis van tal van voorzieningen, zoals de hippische beroepsopleiding, de technische school en het ziekenhuis. Het verenigingsleven kon rekenen op ruime steun van de Van Doorne’s.

Veel Deurnenaren verwelkomden de premier toen die achter het stuur van een DAF 600 – het eerste DAF-type dat ooit van de band kwam – op de Markt in Deurne arriveerde. De premier werd vergezeld door Van Doorne’s zoon Huub. In zijn toespraak bij de onthulling van het beeld zei Balkenende dat het ritje in de Nederlandse personenwagen een hoogtepunt in zijn leven was geweest. Hij noemde ook een ‘minpuntje’: Er waren onderweg te weinig stoplichten, oordeelde hij, “want in een DAF 600 rij je er bij een stoplicht iedereen uit.” Hij legde zelfs uit hoe dat moet: “Nooit het gas volledig intrappen, maar zorgen dat het toerental zodanig toeneemt dat de koppeling net niet aangrijpt. Maar dat heeft u niet van mij?”
Het beeld van het echtpaar Van Doorne is ontworpen door de Gemertse kunstenaar Martien Hendriks. De onthulling door Balkenende gebeurde samen met twee kinderen van het echtpaar Van Doorne met daarbij ook kleinkinderen en achterkleinkinderen. De ceremonie werd opgeluisterd door muziekgezelschappen die een relatie hebben met de familie Van Doorne, de gilden en Mangs Masker Theater.