03 januari 2013

Najaarsnota 2012

Voorzitter,

Voor ons ligt de najaarsnota 2012. Met een resultaat van 1,2 miljoen positief na verwerking van de ontwikkelingen zou je geneigd zijn om te zeggen “Gelukkig valt het allemaal mee!”.

Maar bij het doornemen van de najaarsnota is al gauw duidelijk dat we niet te vroeg kunnen juichen. Met name omdat een aantal verwachte decentralisaties nog niet door nieuwe wetgeving geeffectueerd zijn. Het is onduidelijk hoe de economische situatie waarin we verkeren de komende jaren zich ontwikkeld. U schrijft tevens dat een gebrek aan capaciteit om werk uit te  voeren mede geleidt heeft tot het incidenteel overschot. De CDA Fractie hoort graag wat uw visie hierop is voor de toekomst met de wetenschap dat er flink bezuinigd is in de vorm van 33,5 FTE plus nog de extra FTE’s en of dit niet leidt tot een structureel verhaal?

We ondersteunen de insteek om het overschot te gebruiken om de algemene reserve te versterken. Waarbij we opmerken dat de keuze destijds om overschotten in onderhoud gemeentelijke eigendommen te storten in een reserve onderhoud om grootschalig onderhoud in de toekomst hiermee op te vangen. Wij zien graag bevestigd dat het afzien van deze reservering niet betekent dat grootschalig onderhoud waar nodig onmogelijk wordt gemaakt, maar dat we dan voorstellen krijgen voor ontrekkingen uit de algemene reserve.

Wat betreft de cluster sociale zaken en lokaal sociaal beleid constateert de CDA Fractie grote afwijkingen gelukkig in positieve zin. Wij vinden het belangrijk dat de begroting hierop verbeterd moet worden. U geeft bijvoorbeeld aan dat in januari 2013 bekend wordt of de MAU aanvraag toegekend wordt die ook weer een positief effect kan hebben. Daarom vragen wij u in de kaderbrief 2013 speciaal aandacht te besteden aan het cluster sociale zaken en lokaal sociaal beleid zodat we dit beter in de begroting 2014 kunnen meenemen.

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter CDA Deurne

11 december 2012