26 juni 2007

Neerkant heeft zijn IDOP (Integraal DorpsOntwikkelingsProgramma)

Op dinsdag 26 juni 2007 jl heeft de gemeenteraad van Deurne het Integraal DorpsOntwikkelingsProgramma  ( IDOP ) Neerkant vastgesteld. Dit is een programma wat opgesteld is samen met de inwoners van Neerkant voor Neerkant. Hiermee is het IDOP afgerond en kan worden gestart met de uitvoering van de projecten die in het programma staan. In eerdere bijeenkomsten over het IDOP heb ik meerdere keren het IDOP voor Neerkant vergeleken met het centrumplan voor Deurne, hiermee aangevend het grote belang van deze 2 projecten, waar binnen deze projecten leefbaarheid en vitaliteit de kernwoorden zijn.

In het kort de huidige stand van zaken in het IDOP Neerkant:

1) Nieuwe woningbouwlocaties met prioriteit voor jongeren en senioren. Op 27 augustus 2007 jl is hierover een drukbezochte informatieavond gehouden in gemeenschapshuis “de Moost”, waarin gemeente en Bergopwaarts hun plannen presenteerden.

2) Het realiseren van een nieuw multifunctioneel dienstencentrum, leidend voor dit project zijn de sociale en maatschappelijke behoeften van de inwoners van Neerkant.

3) Realiseren van parkeerplaatsen nabij gemeenschapshuis “de Moost”. Inmiddels is de gemeente hier op 27 augustus 2007 mee gestart.

4) Ontwikkelen van een klein bedrijventerrein rond de Schansweg.

5) Verkeersmaatregelen om verkeer door Neerkant af te remmen en te ontmoedigen. Op korte termijn wordt er een 60 km zône in het buitengebied ingevoerd.

6) Jongerenactiviteiten en werkgroep jongeren, dit actiepunt zal worden opgepakt door Stichting Welzijn Deurne ( SWD ).

7) Communicatie rondom begeleiding nieuwe economische activiteiten. Dit zal in gang gezet worden door de dorpsraad.

8) Herinrichting van het centrumgebied, hiervoor wordt een Masterplan opgesteld waarin de verschillende centrumprojecten integraal worden opgepakt.

Tevens willen we nog even terugkomen op het ingediende burgerinitiatief van de KBO Neerkant omtrent de veilige oversteekplaats voor ouderen nabij het St. Vincentiushuis. Deze oversteekplaats is inmiddels naar ieders volle tevredenheid voltooid.Als men ziet dat het IDOP Neerkant op 26 juni 2007 jl is vastgesteld en wat er tot op dit moment al gebeurd is, dan kunnen we duidelijk constateren dat de gemeente voortvarend te werk gaat. Uiteraard beseffen wij dat alle inwoners van Neerkant pas echt tevreden zullen zijn als alle actiepunten uit het IDOP Neerkant zijn gerealiseerd. Over de voortgang van het IDOP Neerkant zullen de inwoners van Neerkant via een halfjaarlijkse nieuwsbrief van de gemeente Deurne op de hoogte gehouden worden. Verder zullen wij als CDA fractie deze voortgang kritisch blijven volgen en er op toezien dat dit IDOP Neerkant in zijn totaliteit gaat slagen zodat Neerkant leefbaar en vitaal blijft. We kunnen trots zijn met dit voorliggende IDOP Neerkant en dat hiermee de leefbaarheid voor Neerkant voorlopig is gewaarborgd.

Peter Strijbosch

Gemeenteraadslid CDA Deurne en inwoner van Neerkant.