14 september 2011

Nieuwe planning Spoorzone Deurne

DEURNE - Ooit vol ambitie gepresenteerd als toekomstig visitekaartje van Deurne, is de Spoorzone al jaren een waar zorgenkindje voor de gemeente. Het megaproject om het verpauperde gebied rondom het NS-station te herstructureren kende de nodige obstakels.

Zo koos de Raad van State in 2009 de zijde van bezwaarmakende omwonenden en werd het bestemmingsplan naar de prullenbak verwezen, met een flinke vertraging als gevolg. Vorig jaar werd een nieuw voorontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd, maar ook dat wordt nu door het college van B en W deels ingetrokken. De veranderde economische omstandigheden én nieuwe zienswijzen van Stationsplein-bewoners die 'moeilijk adequaat te weerleggen zijn' dwingen B en W om in te grijpen en het bestemmingsplan gewijzigd in procedure te brengen.

Het nieuwe Plan van Aanpak kan in grote lijnen rekenen op steun van de raadsfracties, zo bleek bij de behandeling in de Commissie Omgeving. Want ondanks alle tegenwind en de vele euro's die het project qua grondexploitatie reeds kostte, is iedereen het erover eens dat er iets moet gebeuren om het gebied rondom het spoor op te kalefateren en de barrière tussen Deurne-kern en de St. Jozefparochie te slechten.

Eigenlijk maakt het hele project een nieuwe start, met plannen die zijn aangepast aan de nieuwe economische situatie en de ingrijpend verslechterde woning- en vastgoedmarkt. Er is gekozen voor een gefaseerde ontwikkeling, terwijl het project gaandeweg al flink is verkleind. Besloten is om de deelgebieden Leembaan-west, Boerenbond-Haspelweg, Industrieweg en Fabriekstraat (tussen Leembaan en Liesselseweg) uit de Spoorzone-plannen te halen. Het project kent nu nog vijf deelgebieden: Katoenstraat-noord, Stationsplein, middengebied (oost en west), Derpsestraat en het mobiliteitsknooppunt (parkeer- en reisfaciliteiten bij het NS-station).

Het herontwikkelen van het middengebied (inclusief het mobiliteitsknooppunt) krijgt opnieuw alle prioriteit. Eerst zal het westelijk deel aan bod komen. Planning is dat komend jaar het bestemmingsplan (west én oost) wordt opgesteld en dat tussen 2013 en 2016 de woningen worden gebouwd. Het oostelijk deel, waar nog meer grond moet worden verworven door de gemeente, zal daarop volgen.

Het Stationsplein komt pas na 2016 aan de beurt. Alle eerder opgestelde plannen voor dit deel zijn in principe van tafel. Er wordt nog dit jaar een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe visie op wat nodig en wenselijk is.

De ontwikkeling van de noordzijde van de Katoenstraat staat gepland voor 2014.