22 februari 2013

Onderzoeksrapport MOB complex

Voorzitter,

 

Voor ons ligt het onderzoeksrapport inzake het MOB complex en wat in dit dossier aan de orde is geweest. De CDA fractie betreurt het ten zeerste dat dit onderzoeksrapport uitgelekt is, terwijl het nog vertrouwelijk was, en er gewerkt werd aan de afronding. De planning was dit rapport openbaar te bespreken op de raad van 5 maart. Wij hechten veel waarden aan zorgvuldigheid en missen dan ook bijvoorbeeld de reactie van oud-burgemeester Daandels formeel in dit rapport. Helaas heeft het uitlekken dit niet meer mogelijk gemaakt. Omdat wij dit een kwalijke zaak vinden, voorzitter, stelt de CDA fractie voor dat al diegene, en dat zijn de 6 fractievoorzitters, de griffier, de burgemeester en de onderzoekers, die het rapport vertrouwelijk hebben gehad onder ede een verklaring afleggen dat zij niet gelekt hebben. Het geeft ons geen goed gevoel aan tafel te moeten zitten met de wetenschap dat vertrouwelijke afspraken niet worden nagekomen.

 

De CDA fractie vindt dat de onderzoekers er goed in geslaagd zijn een feitenoverzicht op te stellen van de handelingen in dit dossier. De aanleiding is de verkoop van het MOB complex door de firma Driessen aan TISA voor ongeveer 5 miljoen meer als de gemeente het aan Driessen zelf verkocht. We vinden het belangrijk dat de feiten in de juiste tijdslijn worden geplaatst. En dat betekent dus dat er niet in 1 minuut een gigantisch prijsverschil is gerealiseerd zoals de krant verwoord. De package deal is in januari 2007 gesloten met Driessen met een verschil van ruim 5 miljoen t.o.v. de aankoop van Defensie door de gemeente. Het rapport constateert dat hieraan al sinds 1998 werd gewerkt door  verantwoordelijke portefeuille houder wethouder Krekels en dat oud-Burgemeester Daandels dit dossier (vlot) trok sinds zijn aantreden in 2000. In 2011 verkoopt bij levering Driessen de gronden door aan TISA omdat de wereld in de afgelopen 5 jaar drastisch is veranderd met ook een marge van ongeveer 5 miljoen. Tevens constateren we dat we inhoudelijk geen informatie hebben hoe deze deal is opgebouwd en dat is helaas logisch bij handeling tussen private partijen.

 

Het rapport is duidelijk over tekortkomingen in gehanteerde procedures en werkwijzen. We zien ook dat er zaken zijn ondernomen om verbetering te realiseren bijvoorbeeld op het moment dat wethouder Kerkers de portefeuille Grondzaken in 2010 overnam en direct het initiatief nam om Fakton onderzoek te laten doen en met verbeteringsaanbevelingen te komen. Deze zijn inmiddels ook allemaal in gang gezet. We zijn recentelijk geïnformeerd via een raadsinformatiebrief dat het eindresultaat richting 1,5 miljoen positief gaat uitvallen door financiële toezeggingen van de provincie en SRE. Maar er moet duidelijk nog meer gebeuren en de CDA fractie ondersteund dan ook de aanbevelingen die Hordijk en Hordijk doen n.a.v. het onderzoek. Deze aanbevelingen zullen we met prioriteit moeten oppakken.

 

Voorzitter, terugkijkend is het verkeerd geweest om vanuit de wens het met minder wethouders te doen, in 2006 twee portefeuilles: grondzaken en financiën bij 1 persoon neer te leggen, in dit geval bij oud-burgemeester Daandels. Ook is duidelijk dat wij als complete raad weliswaar vragen hebben gesteld over zaken maar daar het verder ook bij gelaten hebben. In een periode waar de bomen tot aan de hemel groeiden en diverse exploitaties positieve cijfers lieten zien is er teveel vertrouwen van de raad geweest. Ook constateren we dat er informatie verstrekt is aan een begeleidingscommissie, die in de praktijk bestond uit het presidium. ALLE fractievoorzitters die daar in de tijd van de packagedeal zitting in hadden zijn in meer of mindere mate geïnformeerd over de voortgang. Daarnaast zijn er Raadsinformatiebrieven uitgegaan en besloten avonden georganiseerd waar we allemaal kennis hebben genomen van de aangeboden informatie inzake diverse grondexploitatie projecten.

 

De CDA Fractie wil aan de aanbevelingen toevoegen om het besluit inzake de rekenkamercommissie aan te passen als het gaat om de bemanning van deze commissie en die te bemannen vanuit de raad en niet met de fractievoorzitters om een betere scheiding met het presidium te realiseren. Dit geldt wat ons betreft ook voor andere commissies die de raad instelt. Hier moeten we kritischer naar kijken.

 

Wat betreft de wijze van onderhandelen in zaken zoals ook hier bij het MOB complex begrijpen wij als fractie dat zorgvuldige afwegingen gemaakt moeten worden en dat er noodzaak kan zijn om te onderhandelen met kopers en of bezwaarmakers. Echter over de wijze waarop; en dan bedoelen we via prive-email met de gekozen woorden die een ieder heeft kunnen lezen, neemt de CDA Fractie hier absoluut afstand van. Ook de onderhandeling met Driessen inzake uitvoering van de sloop door de firma Reiling en de manier waarop een bedrag onder de ton wordt gehouden zodat het niet aanbesteed hoefde te worden, voelt niet zuiver.  

 

Het moet altijd transparant zijn namens wie, en met bekendheid bij medebestuurders, wat er gecommuniceerd wordt naar burgers, zeker in dit soort zaken. Hoe kunnen wij als politiek nog geloofwaardig overkomen naar onze burgers en ondernemers wanneer wij hen aanspreken op eventuele onvolkomenheden, als we zelf op gelijke wijze handelen? Hoe kunnen we als college, ambtenaren en raad iedereen recht in de ogen blijven kijken?

 

Daarom wil en moet de CDA fractie horen hoe en wanneer het college is geïnformeerd rond het moment van versturen van de betreffende email die opgenomen is in het rapport. Wij willen ook weten of het college op de hoogte was van de ‘sloopdeal’, wanneer en waarom bestuurlijk niet is ingestemd met het uitvoeren van externe berekeningen. Kortom: Was dit echt een persoonlijke actie van ex-burgemeester Daandels, of was het college hiervan op de hoogte? Ook het feit dat er geen taxatie is gemaakt van het MOB complex mag ons inziens niet meer voorkomen en moet standaard onderdeel uitmaken van aan en verkoop processen. Omdat we in de komende tijd eerder te maken krijgen met verkoop dan aankoop willen we ook met prioriteit vragen de nota “Strategische Grondaankopen” met name op het gebied van grond verkopen  in de commissie behandelen om samen te bezien waar bijstellingen nodig zijn.

 

Voorzitter, afrondend

 

Het rapport geeft duidelijk weer waar in de werkwijzen haperingen zitten. De aanbevelingen zijn daarom helemaal op de juiste plaats en wij zien die graag aangevuld met onze opmerkingen om te borgen dat voor de komende jaren processen rondom majeure projecten geheel onder controle zijn, transparant zijn zodat op de benodigde momenten ook juiste keuzes in het belang voor Deurne genomen kunnen worden. Daarnaast willen we graag duidelijke antwoorden op onze vragen. Wij hechten aan zorgvuldigheid en kunnen ons voorstellen dat niet alle vragen direct beantwoord kunnen worden. Wij willen die dan op tijd voor 5 maart krijgen zodat op die raadsvergadering een weloverwogen standpunt in kunnen nemen met betrekking tot deze kwestie.  Onze fractie wil daarnaast nog aanvullende vragen stellen en ik hoor graag of we dit schriftelijk voor a.s. maandag kunnen doen.

 

Leo Cuijpers

Fractievoorzitter

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.