18 maart 2010

Persbericht coalitievorming DOE!, CDA, PvdA

DOE! heeft als grootste partij het initiatief voor het vormen van een nieuw college genomen. Zoals bekend waren een aantal college opties mogelijk en reëel.
Daarom is eerst overleg met alle partijen gezamenlijk gevoerd op 6 maart jl. bleek dat alle partijen betrokken wensten te worden bij de coalitievorming. Vervolgens is door Michiel Dankers en Nicole Lemlijn afgelopen zaterdag constructief overleg gevoerd met alle partijen. Op basis hiervan is door DOE! de conclusie getrokken dat het beste een coalitie met het CDA gevormd kan worden.

Vervolgens zijn met het CDA twee gesprekken gevoerd, waarbij de mogelijkheden van diverse coalities zijn overwogen en de gesprekken met de diverse fracties zijn geëvalueerd.
Al eerder bleek dat deelname van PA geen reële optie was gezien de omvang van de fractie en een aantal programmatische verschillen. Dit is na de evaluatie van de gesprekken van afgelopen zaterdag ook aan het PA medegedeeld. Na lang en rijp beraad is geconstateerd dat ondanks de verkiezingswinst van de VVD en de koerswijziging bij Deurne Nu, een samenwerking met hen minder voor de hand ligt vanwege ondermeer programmatische verschillen en verschillen in visie. Voor DOE! en het CDA was het dit een moeilijke beslissing omdat afgelopen jaren met beide partijen -ondanks het feit dat er soms meningsverschillen in de Gemeenteraad waren- goed is samengewerkt en ook het overleg in de laatste weken zeer constructief en plezierig is verlopen. Daarnaast wordt duidelijk onderkend dat het voor de betreffende partijen zeer teleurstellend is omdat zij oprecht graag mee verantwoording wilde nemen in het te vormen college en zij op alle fronten, voor, tijdens en na de verkiezingen, ook hard hebben gewerkt om dat mogelijk te maken.

Voorzetting van de samenwerking met de PvdA was zeker niet vanzelfsprekend vanwege het feit dat zij met de verkiezingen een zetel verloren hadden. Belangrijke reden om toch met hen door te willen gaan is dat hun kandidaat-wethouder, Jasper Ragetlie, zeer gewaardeerd wordt voor de manier waarop hij de laatste jaren zijn portefeuille Sociale zaken en Onderwijs, inhoud heeft gegeven. Deze waardering is door diverse organisaties ook na de verkiezingen nogmaals uitgesproken.
Daarnaast kunnen we constateren dat er de afgelopen jaren op basis van vertrouwen goed samengewerkt is met CDA en PvdA, we samen slagvaardig waren, veel ervaring opgedaan hebben en dat de programma’s geen onoverbrugbare verschillen vertonen. Met name de aandacht voor de kwaliteit van onze omgeving en de aandacht voor de zwakkeren -zeker in deze tijd- vinden we van belang.

De vorige periode had deze coalitie net als nu 14 zetels en vertegenwoordigde samen 59,3% van de stemmen. Bij deze coalitie is dit licht gestegen naar 59,7%. Geconcludeerd mag worden dat de coalitie de kiezers dus goed vertegenwoordigt. Door de getalsmatige verdeling tussen coalitie en oppositie blijft een goede inhoudelijke discussie op de plek waar die thuis hoort; de Raad van de Gemeente Deurne, ook het beste gewaarborgd.

De komende dagen zullen DOE!, het CDA en de PvdA met elkaar verder spreken over een op te stellen coalitieprogramma en de portefeuilleverdeling waarin het een en ander zal veranderen ten opzichte van de huidige verdeling. De partijen hebben er alle vertrouwen in dat zij samen spoedig tot een akkoord hieromtrent kunnen komen. Elk van de partijen zal één wethouder leveren. De beoogde wethouders zijn: Voor DOE! ,Nicole Lemlijn, voor het CDA Henk Kerkers en voor de PvdA Jasper Ragetlie.

Deurne gaat net als veel andere Gemeenten de komende 4 jaren een moeilijke tijd in. Dit zal vaak leiden tot het nemen van met name voor onze inwoners vervelende besluiten. De voorgaande 4 jaren is, zoals hierboven reeds gemeld, op een constructieve manier in de raad samengewerkt. Graag wil de te vormen coalitie haar bijdrage leveren om ook de komende jaren deze lijn vast te houden