07 november 2011

Plannen Hart voor de Koolhof bijgesteld

Deurne - Gelet op de economische omstandigheden heeft de gemeente Deurne zich genoodzaakt gezien ambities van projecten bij te stellen, zo ook als het gaat om het project Hart voor de Koolhof. Het college van B&W heeft de optie nieuwbouw van de Brigantijn, de Piramide en een gymzaal op de locatie van de Frans Hoebenshal nader onderzocht en geconcludeerd dat dit de meest wenselijke is. Dat schrijft wethouder Jasper Ragetlie in een informatieve brief aan de gemeenteraad.

Het project Hart voor de Koolhof was in eerste instantie opgestart om een oplossing voor de schoolgebouwen te vinden. Het gebouw van de Brigantijn is dermate verouderd dat nieuwbouw de enige optie is. Bovendien is de school te klein. "Mede gezien de staat van onderhoud is een snelle definitieve keuze wenselijk. Wij opteren voor nieuwbouw van de Brigantijn inclusief een gymzaal op de locatie van de Frans Hoebenshal. Aan die sporthal is geen behoefte meer nu de nieuwe sporthal de Peelhorst in gebruik genomen is." aldus de wethouder. " Ook voor de Piramide is naar aanleiding van onderzoek geconcludeerd dat nieuwbouw de voorkeur heeft. Een gezamenlijke nieuwebouw met de Brigantijn lijkt dan logisch."

Openbare school de Bron heeft op dit moment 75 leerlingen en lijkt op basis van de prognoses op korte termijn onder de opheffingsnorm van 74 te komen. Voorgesgeld wordt om de school niet meer mee te nemen in het project.

Frans Hoebenshal

Verder wordt voorgesteld in het project de bouw van een gymzaal mee te nemen. En in het ontwerp rekening te houden met de mogelijkheid het gebouw te gebruiken voor activiteiten voor de wijk. Tevens worden de mogelijkheden van een combinatie van ruimte voor peuterspeelzaal met bijvoorbeeld BSO nader onderzocht. De in eerdere plannen opgenomen woonambities zijn volgens Ragetlie op grond van de heroverweging van het project verlaten. Ragetlie: "De woningmarkt biedt niet de ruimte om alle oude woonambities te handhaven. Ook voor het gebouw van de Brigantijn is geen programma beschikbaar."

Recent is ook de stuurgroep Hart voor de Koolhof opgeheven. Nu het project gereduceerd is tot vervangende nieuwbouw van scholen heeft Prodas aangegeven het bouwbeheerschap aan te willen gaan, rekening houdend met het beschikbare budget en de wensen ten aanzien van wijkvoorzieningen.

De voorbereidende projectkosten voor het Hart voor de Koolhof dat al enige tijd loopt zijn voor een deel door Bergopwaarts gedragen. De gemeente Deurne zal die kosten in overleg met de woningbouwvereniging nader in beeld brengen.