27 januari 2013

Politiek spel vertroebelt discussie

Vastgestelde bestemmingsplan

Het betreft een klein bestemmingsplan van ongeveer 6 hectare, waar nu bedrijven zijn gevestigd en het betreft 3 eigenaren. Dit plangebied maakte in 2007 onderdeel uit van het grote bestemmingsplan Spoorzone. Helaas heeft de Raad van State dit plan destijds vernietigd, omdat bepaalde uitgevoerde onderzoeken niet op de juiste manier ter inzage waren gelegd. Dat betekende dat teruggevallen werd op het oude bestemmingsplan uit de jaren 50. Dit oude bestemmingsplan bood ruime gebruiksmogelijkheden. Om die reden heeft de gemeenteraad in 2011 een voorbereidingsbesluit genomen om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen. In de tussentijd is een nieuw bestemmingsplan voorbereid en dat werd deze week vastgesteld. De bestemming is uitgezonderd enkele marginale afwijkingen in overeenstemming met die van 2007 en goedgekeurd destijds door de raad en toch ontstond er veel ophef.

Wat ging vooraf?

In de periode 2007 – 2013 is er veel veranderd door de crisis, die grote gevolgen heeft voor nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen. Het masterplan spoorzone hebben we helaas niet kunnen realiseren en met een lager ambitieniveau worden er deelplannen ontwikkeld. Door de gemeenteraad is in de tussentijd een detailhandelsvisie en een ontwikkelvisie bedrijventerreinen vastgesteld. Het aanvankelijke plan om perifere detailhandel van de Stationsstraat (Boerenbond en vd Wal) naar de Katoenstraat te verplaatsen gaat niet door, oa. omdat de Boerenbond locatie niet meer nodig is voor toekomstige woningbouw. In juni hebben we als gemeenteraad ingestemd met de koers om het boerenbondterrein te herontwikkelen voor perifere detailhandel.

De eigenaren van het nu vastgestelde bestemmingsplan wilden graag meer gebruiksmogelijkheden, waaronder perifere detailhandel. Hierbij werd onder andere aangevoerd, dat zij over deze plannen met de gemeente hebben gesproken, voor het moment dat het voorbereidingsbesluit werd genomen. Uit de beantwoording van eerder gestelde raadsvragen blijkt ook dat de gemeente inderdaad mogelijkheden besproken heeft in relatie met het verplaatsen van perifere detailhandel naar de Industrieweg in plaats van naar de Katoenstraat. Deze gesprekken blijken echter niet tot overeenstemming te hebben geleid.

Wat ging anders met dit bestemmingsplan?

Enkele gemeenteraadsleden vragen nu juist om extra m2 perifere detailhandel op deze plaats , terwijl in de eerder door de gemeenteraad vastgestelde visie is aangegeven, dat er een overaanbod aan m2 is en dat deze niet alle op goede locaties liggen. Inmiddels is door de crisis en internet verkopen in onze provincie zorg ontstaan over de vele m2 leegstand.

Er werden veel vragen gesteld, ook door onze fractie, over mogelijk bij de gemeente te verhalen planschade en of dit risico in beeld was gebracht. Uit antwoord van de wethouder blijkt dat die risico’s zijn bekeken en naar de mening van het college van B&W was hiervan de conclusie, dat de kans gering was dat mogelijke planschade op de gemeente verhaald zou kunnen worden. Op verzoek van de gemeenteraad is toegezegd de informatie vertrouwelijk ter inzage te leggen en heeft het college nog een second opinion uit laten voeren, naar aanleiding van het commissieberaad. De second opinion bevestigde de resultaten van de eerder uitgevoerde interne planschade risico analyse. En dan zijn er nog gemeenteraadsleden, die twijfels hebben over het risico voor de gemeente.

Een aantal gemeenteraadsleden had behoefte aan meer informatie over de gesprekken tussen de gemeente en de eigenaren van de hoek Industrieweg-Binderendreef. Namens het college heeft de wethouder aangegeven, dat dit niet gebruikelijk is om deze informatie te verstrekken en dat het college daar ook geen aanleiding toe ziet na de eerder verstrekte informatie en de planschade risico analyse.

Uiteindelijk is het bestemmingsplan vastgesteld, waarbij de oppositie tegen heeft gestemd. Op basis van het raadsdebat is het belangrijk om met de gemeenteraad spoedig afspraken te maken over de gewenste rol bij het vaststellen van bestemmingsplannen. Echter als de oppositie bij toekomstige bestemmingsplannen, die velen malen groter zijn dan dit plan waar een 3 tal ondernemers in betrokken zijn geweest, dan komt er geen plan meer van de tafel. Daadkracht wordt daarmee flink afgebroken en dat kunnen we voor Deurne niet gebruiken.

De kop van het artikel geeft duidelijk aan dat partijen m.b.t. dit onderwerp niet bezig zijn met de inhoud en de toekomst van Deurne waar het over zou moeten gaan. Ze vergeten daarbij  hun eerder ingenomen standpunten over dit onderwerp. Jammer!

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter