22 juni 2013

P&R Spoorzone / Supermarkten

Afgelopen week stonden er twee belangrijke punten geagendeerd die bepalend zijn voor de toekomst. Afgelopen maandag in de commissie Omgeving het agenda punt P&R Spoorzone en dinsdag in de commissie Ruimte & Economie Onderzoek naar spreiding Supermarkten in Deurne.

 

P&R Spoorzone.

 

In het oorspronkelijke plan Spoorzone is de doelstelling om voor Deurne de muur van Industrie aan het spoor tussen centrum en St. Jozefparochie in te ruilen voor woningbouw om zodoende een betere en natuurlijkere aansluiting te krijgen. Daarnaast de binnenkomst via de trein in Deurne sterk te verbeteren en te voorzien in een gestructureerde P&R voor het intercity station waar we als Deurne heel blij mee mogen zijn.

Dit gigantisch grote bestemmingsplan heeft het niet gehaald en als raad hebben we ondersteund om het in kleinere behapbare bestemmingsplannen op te delen waarbij het middengebied de hoogste prioriteit heeft. “Daar waar het eigenlijk allemaal om begonnen is”.

 

Afgelopen maandag werd aan de commissie gevraagd om een standpunt in te nemen over het kiezen voor een parkeergarage zoals destijds al in het plan Spoorzone is opgenomen of te kiezen voor parkeren op maaiveld. Tevens wordt er een link gelegd met het agendapunt ‘Onderzoek spreiding supermarkten’. Dit onderzoek geeft aan om in het bestemmingsplan de mogelijkheid op te nemen voor vestiging van een full-service supermarkt waarvoor dan plaats en ruimte nodig is aan de fabriekstraat.

 

In onze inbreng in de commissie hebben we bewust aangegeven de discussie te richten op een parkeergarage of parkeren op maaiveld ongeacht de keuze of er wel of niet een supermarkt gevestigd gaat worden. Bij de overweging hebben we als CDA Deurne duidelijk de lijn van kwalitatieve inrichting van het gebied en zorgvuldig ruimte gebruik als leidraad genomen. En natuurlijk toch ook de uitgangspunten zoals we die oorspronkelijk al in het Spoorzone plan unaniem destijds ondersteund hebben.

Voor parkeren op maaiveld is 7500 m2 nodig. Voor een parkeergarage is 3000 m2 nodig. Kiezen voor een parkeergarage betekent in onze ogen kiezen voor een goede eenduidige P&R structuur om wirwar van geparkeerde auto’s bij het station te voorkomen. Daarnaast kan indien parkeerbehoefte in de toekomst toeneemt een extra dek oplossing bieden, zonder daar in de toekomst extra ruimte te moeten inleveren. De overgebleven m2 zouden dan voor een supermarkt oplossing maar in de toekomst wellicht ook voor andere zaken gebruikt worden. Met deze visie stonden we helemaal alleen in de commissie. De overige fracties willen liever de hele zuidzijde vol zien staan met auto’s op maaiveld. We hoorden vervolgens met verbazing dat er ook nog fracties pleiten om alle parkeergelegenheid aan de noordzijde te laten bestaan en daarmee een geweldig beeld van geparkeerd blik rondom het station als voorkeur te hebben. Van de ambitie om de binnenkomst in Deurne met de trein qua kwalitatief aanblik sterk te verbeteren is niet veel meer overgebleven bij de overige fracties. Jammer, nu we in verhouding (vanwege de subsidie) voor weinig geld deze P&R oplossing kunnen realiseren. Immers dan moet er snel gehandeld worden om de gelden hiervoor zeker te stellen. Uiteraard als er een parkeergarage komt moet er goed gekeken worden naar de veiligheid en beheer en argumenten dat men niet in een parkeergarage kan parkeren en er angst voor heeft is voor ons echt een 0-argument. We kunnen namelijk wel in Eindhoven in een parkeergarage parkeren als we gaan winkelen. Parkeren dient gratis te zijn zodat de overlast in de omgeving en voor onze burgers zo minimaal mogelijk is.

 

Supermarkten

 

De volgende avond ging de discussie verder maar dan inzake het onderzoek van BRO over de spreiding van supermarkten. Uiteindelijk gaat het alleen om het opnemen van de mogelijkheid in het bestemmingsplan. Dat wil dan niet zeggen dat er gebruik van gemaakt gaat worden maar als er aanleiding toe is zijn er wel mogelijkheden. Natuurlijk moeten we koesteren dat er voorzieningen zijn in wijken (Koolhof, Zeilberg en St.Jozef) die een belangrijke functie vervullen voor de leefbaarheid en daar hoort een supermarkt voorziening zeker bij. Kijk maar naar de St. Jozefparochie waar 1 van de 3 kleine supermarkten gevestigd is. De vrees bestaat dat deze dan zouden verdwijnen voor 2 full-service supermarkten. Terwijl deze supermarktvoorziening die dicht bij de woonservice zone gelegen is, als heel positief voor de ouderen en zorg behoevenden wordt ervaren. Maar laten we ook helder zijn dat het niet aan de politiek is hoe een ondernemer hierin zelf keuzes maakt. Op het moment dat een ondernemer een exploitatie bijvoorbeeld niet voldoende renderend heeft, zal die ondernemer zelf beslissingen nemen welke maatregelen er dan genomen moeten worden. De CDA fractie wil dit ook helemaal overlaten aan de ondernemer. Wij moeten niet op de stoel van de ondernemer willen zitten. Als we dan vooruit kijken in de tijd en we in de toekomst een bebouwd middengebied in de Spoorzone hebben met woningen, dan is het niet verkeerd om de mogelijkheid in het bestemmingsplan te creëren en de markt dan verder zijn werk te laten doen.

 

Leo Cuijpers

Fractievoorzitter.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.