31 juli 2009

Raadsvraag inzake overschrijding budget toiletvoorziening De Roos

Afgelopen vrijdag 31 juli 2009 hebben wij kennis genomen van de Raadsinformatie Brief inzake het overschrijden van het budget van 52.500 euro met maar liefst 28.650 euro voor de toiletvoorziening De Roos.
Wij vinden het zeer kwalijk hiervan pas achteraf kennis te hebben genomen. Zeker omdat hete CDA reeds bij de begrotingsbehandeling in november 2008 helder heeft aangegeven dat de wens om hiervoor 100.000 euro in te zetten buiten alle proporties is en dat voor het gevoteerde bedrag van 52.500 euro een goede inpandige oplossing te realiseren moet zijn.

Raadsbreed was men het hier over eens.  En juist omdat het voornamelijk inpandig is heeft het ook weinig effect op het monumentaal karakter. We kunnen uit de tekening niet afleiden of het oorspronkelijke toiletgedeelte gesloopt wordt en geheel (dus inclusief buitenmuren) opnieuw gebouwd wordt, wat geen goede zaak zou zijn voor het monumentale pand of dat inpandig de toiletvoorziening gesloopt wordt en geheel nieuw aan de maat wordt gemaakt.

Uiteraard zit er ons inziens een flink prijsverschil in welke aanpak gekozen is.
Daarnaast is er meerdere keren gesproken (zeker in relatie tot de economische crisis en de aanpak daarvan) om onze Deurnese ondernemers meer kansen te geven. Wij betreuren het dan ook dat nu blijkt dat er gekozen is voor niet Deurnese ondernemers.
Daarom hebben we de volgende vragen:
1) Wat is de overweging van de wethouder geweest om niet terug te gaan naar de Raad voor het extra benodigde budget, wetende dat de Raad de reeds gevoteerde 52.500 euro meer dan voldoende vond?
2) Graag willen wij inzicht in: Welke Deurnese ondernemers ingeschreven hebben (maximaal 3) en in welke mate hun offerte afweek van de nu gekozen offerte.
3) En gezien het feit dat de ook de architect niet uit Deurne komt, willen we ook hier weten: Welke Deurense architecten zijn benaderd (maximaal 3) en in welke mate week hun offerte af van de gekozen offerte.

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Met vriendelijke groet,
CDA Deurne