05 januari 2009

Slecht begaanbare wegen en fietspaden aanleiding tot stellen raadsvragen

In de nacht van zondag op maandag 4-5 januari 2009 werd ons land "overvallen" door een flinke winterstorm met veel sneeuw. Maandag 5 januari 2009 verliep dan ook zeer chaotisch. Voor iedereen begrijpelijk. Echter de dinsdag daarop en de woensdag bleven in gemeente Deurne de wegen en fietspaden slecht begaanbaar. Schoolgaande jeugd, ouderen, lokaal autoverkeer ondervond grote last en de kans op zeer gevaarlijke situaties was zeer groot. Aangezien er op woensdag nog weinig verbetering zichtbaar werd en we bijvoorbeeld de toestand in de St.Jozefparochie als voorbeeld zagen, zijn we als CDA fractie direct in de pen geklommen om onze ontevredenheid over de aanpak van de sneeuwoverlast door de gemeente mede namens onze burgers te laten horen. Nog die woensdag 7 januari 2009 hebben we raadsvragen hierover gesteld omdat de situatie op de wegen en fietspaden onacceptabel waren.

De inhoud hiervan zag er alsvolgt uit:

Raadsvraag:

Afgelopen maandag 5 januari 2009 zijn alle scholen weer van start gegaan na de kerstvakantie. Deze voor velen eerste werkdag in het nieuwe jaar werd natuurlijk gekenmerkt door de flinke kou, ijs en flinke pak sneeuw. Natuurlijk iets wat we vanuit de afgelopen jaren niet meer gewoon zijn. Maar we hebben er in Deurne wel voor gekozen de scholen te concentreren in de St. Jozefparochie (scholenvierkant) en vinden dus ook allen dat veiligheid dan een enorm belangrijk aspect is. Echter de afgelopen dagen ploeteren duizenden schoolgaande kinderen zich door de verschillende straten van de St. Jozefparochie over ZEER slecht begaanbare en dus onveilige wegen vanwege sneeuw en ijsvorming. Er is geen enkele activiteit van de gemeente waargenomen die er enigszins op lijkt om de kinderen een veilige route naar school te geven. De wegen St. Jozefstraat, Rembrandt van Rijnstraat, Beukenstraat, Burg. Roefslaan enzovoort zijn allemaal moeilijk begaanbaar en gevaarlijk. Ook het fietspad van Liessel naar Deurne richting de St. Jozefparochie is zeer slecht berijdbaar voor de scholieren en diverse stukken moeten over de weg (Liesselseweg/Loon) gefietst worden. Hiervoor kunnen we toch niet onze ogen sluiten!

Daarom de volgende vragen:
- Is er beleid inzake hoe de gemeente omgaat met het strooien en met het sneeuwvrij en veilig houden van wegen en fietspaden bij zeer slecht wintersweer?
- Is er speciaal voor belangrijke schoolroutes (met name rondom het scholenvierkant) in dit beleid iets opgenomen?
- Zo nee, wat kunnen we er aan doen op korte termijn (immers het wintersweer zal nog zeker een week voortduren en wat kunnen we er aan doen om in de toekomst dit zich niet te laten herhalen?

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Met vriendelijke groet,
CDA Deurne