02 april 2006

Terugblik op de coalitieonderhandelingen door Iwan Gijsbers

Verkiezingen 2006! Dat was het onderwerp dat ons de afgelopen maanden bezig heeft gehouden. Voor mij was het de eerste keer om als raadslid de verkiezingen in te gaan. Je krijgt dan al snel in de gaten dat de laatste maanden voor de verkiezingen er inhoudelijk geen zaken meer van betekenis behandeld worden. Terugkijkend op de afgelopen 4 jaren, zie je dat het 1e jaar toch een ‘inloop’ jaar is, in het 2e en 3e jaar worden de zwaardere onderwerpen beslecht en in het 4e jaar bouwt dit weer af richting de volgende verkiezingen.

De verkiezingen zijn voor ons begonnen met de CDA – On Tour in het najaar van 2005. Daarna hebben we ons verkiezingsprogramma opgesteld en is de kieslijst samengesteld. Tenslotte hebben we met onze leden de kieslijst vastgesteld en zijn we volop aan de campagne begonnen. Op 7 maart volgde de ontknoping. Als CDA hebben we onze 6 zetels behouden en zijn tevens de grootste partij van Deurne geworden! Gezien de landelijke perikelen en de uitslagen in de gemeenten om ons heen, hebben we hiermee een goed resultaat bereikt. Door verschuivingen in de zetels bij de overige partijen is in Deurne tevens een compleet ander speelveld ontstaan. Coalities die in de voorgaande raadsperiodes voor de hand lagen, waren nu niet meer vanzelfsprekend. Er waren allerlei combinaties mogelijk. Dit was de uitdaging die we als formateur zijn aangegaan. Samen met Henk Kerkers ben ik zeer intensief bezig geweest met de coalitie. En ik kan u zeggen; het gaat je niet in de kauwe kleren zitten!

Het was zowel voor Henk als voor mij de eerste keer om als grootste partij de coalitiebesprekingen als formateur te leiden. Coalitievorming bestaat uit praten, aftasten, afwegen, inschatten, onderhandelen en vooral uit keuzes maken. Het maken van keuzes is altijd moeilijk. Je doet dit namelijk nooit goed voor iedereen. Van de ene kant is dit lastig, van de andere kant zeg ik; als je een bepaalde keuze met argumenten goed kunt onderbouwen en je staat er achter, dan is deze voor iedereen uit te leggen. En daar gaat het uiteindelijk om. Mensen moeten je dan hiervoor wel de gelegenheid bieden. Als je die niet krijgt, en men trekt zelf snel conclusies, dan worden zaken uit hun verband getrokken en gaan verhalen een eigen leven leiden. En dat is jammer. Maar zoals uit elke ervaring, kunnen we ook van deze ervaring veel leren. En dat zullen we als fractie en als partij ook zeker doen!

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat. Het resultaat is dat we een prachtig college hebben gevormd bestaande uit 3 wethouders van het CDA, DOE! en de PvdA. Ik kan mezelf goed voorstellen dat een aantal mensen hierbij vraagtekens plaatsen in de zin van; eerst 5 wethouders en nu 3, kan dit wel? En is dit politiek wel verantwoord? Ik ben ervan overtuigd, dat dit een goede stap is. Daarnaast krijgen we belangrijke portefeuilles als economie, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, milieu, deregulering en het loco-burgemeesterschap. Voor Deurne krijgen we een ambitieus, slagvaardig en daadkrachtig college bestaande uit kwalitatief goede mensen die hun  sporen verdiend hebben. Tenslotte hebben we met de drie coalitiepartijen ook de keiharde afspraak gemaakt, dat wanneer onze ambities met 3 wethouders niet gerealiseerd kunnen worden, het CDA alsnog de 4e wethouder levert.

Als fractie gaan we er samen met onze coalitie iets moois van maken de komende 4 jaren! Dit doen wij het liefste samen met u. Dus laat uw stem horen als u daar behoefte aan heeft. Kom naar onze openbare fractievergaderingen of neem contact op met een van de fractieleden. Wij nemen uw mening serieus!

Iwan Gijsbers

Fractievoorzitter CDA Deurne