03 oktober 2006

Tracéstudie Zuidelijke omlegging kwalitatief uitvoeren maar snelheid geboden

In de commissie Verkeer en Dienstverlening heeft op dinsdag 3 oktober 2006 opiniërend beraad plaats gevonden betreffende het plan van aanpak tracéstudie Zuidelijke Omlegging en verkenning Zuidoostelijke en Noordelijke Omlegging.

Het CDA staat positief tegenover de procesmatige aanpak van de tracéstudie Zuidelijke omlegging. Deze omlegging heeft vanuit het verleden al voldoende stof doen opwaaien daarom is het belangrijk dat er inzicht komt in de mogelijke alternatieven zuidelijker dan het huidige geplande traject, de haalbaarheid, de voordelen en de nadelen, om zodoende een weloverwogen keuze te kunnen maken. Dit betekent voor het CDA dat ook het huidige traject meegenomen moet worden in de tracéstudie, zodat een vergelijking op basis van juiste argumenten plaats vindt.

Daarnaast geldt dat het niet zo moet zijn dat als de zuidelijkere alternatieven niet haalbaar zijn er geen omlegging komt. Dit is voor de St.Jozef onacceptabel. Voorop staat de kwaliteit van de uitkomst, neemt niet weg dat het CDA wel snelheid wenst omdat het niet wenselijk is dat de St. Jozefparochie het nog velen jaren zonder zuidelijke omlegging moet doen. De kern van de St. Jozef en vooral de St. Jozefstraat heeft diverse knelpunten en door de uitbreiding van het scholenvierkant zal dit alleen nog maar verergeren. Afgezien van de ontwikkelingen met betrekking tot zuidelijke omlegging is het voor het CDA duidelijk dat de Vloeieindsedreef zeker het gedeelte tussen Beukenstraat en St. Jozefstraat opgeknapt moet worden. De toezegging van wethouder Lemlijn om te kijken om een gedeelte al op te pakken kunnen we dan ook enorm toejuichen.

Om kosten te besparen is het goed dat direct ook een verkenning uitgevoerd wordt richting zuidoostelijke omlegging. Hierdoor wordt inzichtelijk gemaakt of investeren in verder afronding van een “Rondweg Deurne” over oostelijke zijde de voordelen brengt die investering hierin rechtvaardigen. Het CDA kijkt geïnteresseerd vooruit naar het vervolg en de uitkomsten van de tracéstudie.

Leo Cuijpers

Burgercommissielid CDA