27 juli 2011

Uitstel verleend voor IDOP's

De termijn waarin de subsidiegelden voor integrale dorpsontwikkelingsplannen voor de Liessel en Vlierden opgemaakt moeten zijn, is verlengd. Dit positieve nieuws mochten we van wethouder Lemlijn vernemen tijdens het vakantiereces. De provincie - de verstrekker van een groot gedeelte van de financiele middelen - heeft de officiele verlengingsverzoeken gehonereerd. TIjdens de laatste raadsvergadering op 29 juni kon wethouder Lemlijn hierover nog geen definitief uitsluitsel geven maar gaf ze wel aan dat de verlengingsaanvragen zorgvuldig zijn voorbereid en dat ambtelijke reacties vanuit de provincie hoopvol waren.

Normaliter moeten de subsidies voor de IDOP's binnen 2 jaar aantoonbaar geinvesteerd zijn in verschillende projecten om de dorpen leefbaarder te maken. Voor zowel Vlierden als Liessel geldt nu een verlenging van 1 jaar. Dat betekent dat Liessel de zaken gerealiseerd moet hebben voor 31-12-2012 en Vlierden nog de tijd heeft tot 21 april 2013.

Het deel van de provincie was essentieel om uberhaupt de beide IDOP's te kunnen realiseren en de CDA fractie is blij met de uitkomst omdat ze de IDOP plannen hoop op de agenda heeft geplaatst voor deze periode (zie hiervoor onze prioriteiten 2010-2014).  Dit betekent dat het realiseren van de Multifunctionele Accommodatie (MFA) in de ruimere variant waar we als fractie weloverwogen voor gekozen hebben voor Vlierden werkelijkheid wordt. Ook voor Liessel is het belangrijk dat de sporthal gerealiseerd wordt. Waarbij we ook duidelijk gekozen hebben voor de variant ter grootte van 2 volleybalvelden conform eerder gemaakte afspraken in de raad (in de IDOP was oorspronkelijke 1,5 volleybalveld het uitgangspunt) en niet mee zij gegaan met het realiseren van een nog grotere hal.