09 september 2012

Waarom uw stem op het CDA belangrijk is?

Als brede volkspartij gelooft het CDA in de kracht van Nederland. Als we nu de juiste keuzes maken, komen we straks sterker uit de crisis. Samen kunnen we dat. Daarom gaat het, bij de ingelaste verkiezingen voor de Tweede Kamer op 12 september.

Wij willen echt hervormen. Wij kiezen voor een land waarin mensen met respect met elkaar omgaan.Wij kiezen voor verbinding in plaats van uitsluiting. Voor oplossingen in plaatsvan polarisatie. Wij doen wat nodig is.Wij kiezen voor het nieuwe midden. Voor samen. Voor mensen zelf. Voor iedereen. De toekomst van onze kinderen vraagt om nieuwe keuzes.

WERK

Wij kiezen voor meer werk. Iedereen doet mee. Samen kunnen we ervoor zorgen dat Nederland weer groeit.

Solide: zicht op een structureel begrotingsevenwicht in 2017. Aflossen van de staatsschuld komt daarna in beeld: dat betekent minder rentekosten en is eerlijk voor onze kinderen.Activerend: iedereen aan de slag die kan, meer banen voor jongeren, ook voor 55-plussers Samen: Werken aan goede arbeidsverhoudingen, solidariteit tussen jong en oud, tussen wat werkt en wie niet meer kan werken.Sociaal: lasten worden eerlijk verdeeld, iedereen doet mee aan loonmatiging.Om het herstel een handje te helpen is een combinatie van investeringen, hervormingen en lastenverlichtingen nodig:

Plus meer armslag voor ondernemen:

Extra lastenverlichtingvoor ondernemersStarters en MKB-bedrijven krijgen voorrang bij het innovatiebeleidMinder regels en minder rompslomp voor ondernemersVersterking van de ‘topsectoren’ gaat onverminderd doorStap voor stap naar een ‘groene economie’: groene investeringsmaatschappij, extra investeren in Green Deals, duurzame energie, energiezuinige woningen en gebouwen.Pensioenfondsen zullen meer in Nederland moeten gaan investeren

Gezin

Het gezin is de plaats waar mensen ‘thuis’ zijn. Waar kinderen veilig kunnen opgroeien. Waar mensen verantwoordelijkheid voor elkaar dragen en voor elkaar zorgen. Waar grenzen worden gesteld als dat nodig is. Die thuisbasis – in welke samenstelling dan ook – is onbetaalbaar en onvervangbaar.

Financiële lasten voor gezinnen verlichten

Ondersteuning van werkende ouders:

Ouders krijgen meer zeggenschap over hun werktijden (flexibeler)Het kraamverlof voor vaders breiden wij uit van 2 naar 5 dagenMoeders van een meerling krijgen langer bevallingsverlofKinderopvang moet beter dan nu het geval is, aansluiten bij de school en thuissituatieBasisschool krijgt ruimte om zelf buitenschoolse opvang aan te gaan bieden, zodat het combineren van arbeid en zorg voor ouders makkelijker wordt gemaakt

Veilig naar school

Ouders hebben een vrije schoolkeuze: zodat school aansluit bij thuisCoffeeshops in de buurt van scholen moeten worden geslotenDe leeftijdsgrens voor het kopen en bezitten van alcohol moet worden verhoogd van 16 tot 18 jaarDe voorlichting tegen de gevaren van drugs en alcohol moet indringender worden

Samenleving

Mensen zijn als geen ander in staat om zelf problemen aan te pakken. Dat doen we elke dag. Thuis, in de wijk, op straat of in verenigingen. Dat vraag om een overheid die burgers vertrouwt. Die burgers de ruimte laat om zelf keuzes te maken als het gaat om hun leven, hun werk en omgeving.

Samen aanpakken

Ruim baan voor burgerinitiatieven, vrijwilligerswerk en maatschappelijke organisatiesMeer ruimte voor een actieve inbreng van burgers bij het verbeteren van buurt, onderwijs en zorgNieuwe maatschappelijke impulsen voor ontwikkelingssamenwerking en solidariteit met de allerarmsten in de wereldUitbreiding van de Geefwet als ‘beloning’ voor particulier initiatief

Aanpak bureaucratie

Sneller, slimmer en minder duur werken bij de overheid, in de zorg en in het onderwijsGrote scholen en woningbouwcorporaties kunnen fusies ongedaan makenDaadwerkelijke afschaffing van regels en andere administratieve lastenWegsnijden van (interne) managementlagenVerkleining van het Nederlandse overheidsapparaat, vermindering van de Europese bureaucratie

Voor meer fatsoen, meer respect

Hard optreden tegen vandalisme en overlastVerhoging van de alcoholleeftijd naar 18 jaarAanpak van straatvervuiling/graffitiOuders betalen voor de schade van hun kinderenVoorbeeldgedrag moet beloond worden, waarden en normen worden door iedereen hoog gehouden

INVESTEREN EN HERVORMEN

Met elkaar komen wij sterker uit de crisis. Dat is niet alleen bezuinigen. Daarbij hoort het hele verhaal: investeren en hervormen. Er komt ruimte voor burgers en bedrijven, investeringen in onderwijs en innovatie, minder (overheids)bureaucratie en hervormingen in de gezondheidszorg, voor de arbeidsmarkt en de woningmarkt. Hervormingen vragen een brede gezamenlijke aanpak; nationale akkoorden zijn er een belangrijk onderdeel van.

Investeren in onderwijs en innovatie

Er komt een Nationaal akkoord onderwijsVoor meer kwaliteit van het onderwijs, investeren in leerkrachten en minder bureaucratie van binnen en buiten de schoolMeer uren in en voor de klasTerugbrengen van het zittenblijven en beter beroepsonderwijsMeer ruimte voor starters en MKB-bedrijven in het innovatiebeleidStructureel meer middelen voor fundamenteel onderzoekDe basisbeurs voor bachelor- en masterstudenten blijft gehandhaafdOm te kunnen studeren hoef je niet eerst schulden te maken

Betaalbare zorg voor wie die nodig heeft

• Solidariteit in de gezondheidszorg – tussen gezond en ziek, oud en jong, rijk en arm, behoud van een brede volksverzekering voor iedereen die langdurig afhankelijk van zorg is (AWBZ)

• Preventie. Er moet meer aandacht komen voor gezondheidspreventie en gezond leven. Dat is een verantwoordelijkheid van mensen zelf, maar ook van de overheid, zorgaanbieders en de samenleving. Er komt een nationaalactieprogramma waar iedereen aan mee kan doen.

• Betaalbaarheid. Dit vraagt een nationaal debat over de betaalbaarheid van en het behoud van de zorg. In de tussentijd zullen maatregelen noodzakelijk zijn om de kostenstijgingen in de zorg te beteugelen door middel van stelsel van maatregelen gericht op minder bureaucratie, aanpak van de topinkomens en een reëel eigen risico/eigen bijdrage.

• Zorg in de buurt waar dat kan. De huisarts krijgt een steviger positie en kan ook zorgtaken overnemen van het ziekenhuis. Dat is bespaart kosten en is vaak ook prettiger voor de patiënt. Huisartsbezoek komt niet onder het eigen risico. Er moet meer ruimte komen voor wijkverpleging.

Herstel van vertrouwen op de woningmarkt

Woningcorporaties krijgen meer armslag om te investeren in huurwoningen en kunnen daarmee doorstroming op de huurmarkt vergrotenAflossen wordt bevorderd en bezitsvorming gestimuleerdWie versneld de hypotheekschuld aflost krijgt een bonusHandhaven van de hypotheekrenteaftrek: iedereen trekt af tegen een gelijk tariefHuurlasten worden eerlijker verdeeldInvoeren van bouwsparen voor de eigen woning

Activerend arbeidsmarktbeleid

Betere werking van de arbeidsmarkt door onder meer: WW-duurverkorting), Werken naar vermogen en een meer activerende bijstand (werk telt!)Flex is te flex en vast is te vast; werkzekerheid boven baanzekerheid.AOW sneller omhoog en stimuleren langer doorwerkenOnbelaste reiskostenvergoeding handhaven tot het niveau van 13 cent per kilometer OVEr is een sociaal akkoord met werkgevers en vakbonden nodig om meer stage- en arbeidsplaatsen te verkrijgen voor mensen met een beperking. De overheid geeft als werkgever het goede voorbeeld.