27 juni 2006

Wethouder Henk Kerkers alles in het werk gesteld voor herinrichting Stationstraat, Raadhuisstraat en Markt.

Alle lof voor Henk Kerkers bij de Raadsbijeenkomst van 27 en 28 juni jl. En daar stonden alle fracties achter. Al vele jaren staat de afsluiting van de Stationstraat op de agenda. Er kwam echter nooit een goede doorbraak waar iedereen mee kon instemmen. Dit is nu tijdens de laatste twee vergaderingen voor de zomervakantie wel bereikt. De Raadhuisstraat en de Markt doen nu ook mee. Er komt een complete herinrichting met dezelfde uitstraling als het nieuwe Centrumgedeelte.

Voor de feestdagen van eind 2007 moet de klus gefaseerd geklaard zijn. Ook mede door de inzet van Christ Manders en Gerard Berkers zijn 100% van de overeenkomsten getekend. De horeca krijgt meer terrasruimte en de Kiosk op de Markt gaat daar weg.Er komt een goede demontabele Kiosk voor in de plaats.

Kiosk in Deurne demontabel

Door WIM POELS

DEURNE – Er was een stevige discussie, verdeeld over twee dagen voor nodig. Maar uiteindelijk stemde de Deurnese gemeenteraad toch in met een demontabele kiosk op de Markt.

De raad was wel terughoudend. Ze maakt zich zorgen over de kwaliteit die voor het uitgetrokken bedrag – vijftigduizend euro – straks leverbaar is. En als er betere ideeën op tafel komen, houden de politici zich aanbevolen.

De raad ging er wel unaniem mee akkoord dat het als voetgangersgebied ingerichte deel in het Deurnese centrum kleiner wordt. Alleen Raadhuisstraat, een deel van de Stationsstraat en de Markt worden nog aangepast. Aanpassing van de Schuifelenberg is uit het plan verdwenen.

Oorzaak voor de verandering van de plannen is dat de Deurnese ondernemers minder bijleggen dan eerder gedacht: 380.000 in plaats van een half miljoen euro. De gemeente wil niet meer dan het eerder toegezegde miljoen opzijzetten. Met een kleinere som geld kan minder oppervlakte opnieuw worden ingericht.

De discussie over de kiosk op de Markt woedt al een lange periode. Het is een enerzijds een gezichtsbepalend element, maar aan de andere kant een sta in de weg bij grotere evenementen, zo is de mening.

Een demontabele kiosk is volgens Kerkers een oplossing die ook voor horeca-ondernemers heel aanvaardbaar is.

In de ogen van Deurne Nu is de discussie onder de bevolking echter nog lang niet uitgewoed.

Fractievoorzitter Will Tielemans leek het daarom onverstandig nu al definitief een beslissing te nemen. In een amendement vroeg hij het college met de betrokkenen en de inwoners te gaan praten over alle mogelijkheden, zoals het verplaatsen van de kiosk. De VVD sloot zich als enige bij Deurne Nu aan.

Wethouder Kerkers raadde het amendement af. Opnieuw gaan praten over de kiosk betekent volgens hem dat al gemaakte afspraken met horeca-ondernemers aan de Markt op de helling gaan. Bovendien betekent het verlies van tijd die er niet is. Want als het project niet voor 2008 gereed is, vervallen alle afspraken met ondernemers.

Het CDA viel de wethouder bij. „We moeten oppassen dat we als gemeente niet gaan zwabberen“, waarschuwde Evert van Kampen namens zijn partij. „De motie leidt alleen tot vertraging“, stelde Jan Adriaans van de PvdA, die zich afvroeg hoeveel Deurnenaren de kiosk nog missen als die definitief verdwijnt.

Los van de toekomst van de kiosk loopt er momenteel een kort onderzoek naar een mogelijke overkapping van de Markt tijdens grote evenementen. Wethouder Kerkers hoopt de resultaten daarvan na de vakantie te presenteren.