19 mei 2011

Wethouder Lemlijn boos op VVD-fractie

DEURNE - Wethouder Nicole Lemlijn heeft dinsdagavond ontstemd gereageerd op een actie van de VVD-fractie.In de vergadering van de Deurnese gemeenteraad kwam naar voren dat VVD-fractieleider Jeroen van Lierop zelf met de provincie heeft gebeld om na te gaan of er al een formele aanvraag is ingediend om de subsidiedeadline voor het idop in Vlierden uit te stellen. Hij vindt dat vragen aan het Deurnese college over dit onderwerp eerder onvoldoende waren beantwoord. Toen hij van de provincie hoorde dat er nog geen aanvraag is ontvangen, besloot hij een motie in te dienen om de wethouder ertoe te bewegen dat voor 1 juni alsnog te doen.

Lemlijn is niet te spreken over die handelwijze. "Wij zijn bezig met een zeer zorgvuldig proces, de belangen zijn groot. De aanvraag zal op korte termijn de deur uitgaan en we hopen dat voor de raadsvergadering van 29 juni (als besloten wordt over de mfa in Vlierden, red.) een reactie van de provincie binnen is. Met zo'n telefoongesprek, waarin onwaarheden worden verkondigd over onze organisatie, wordt onze geloofwaardigheid bij de provincie niet groter."

Ook DOE!, de partij van Lemlijn, en het CDA keurden het telefoontje in zeer scherpe bewoordingen af, maar de oppositie toonde zich veel milder. Van Lierop zelf vond de reactie 'zwaar overtrokken'. "Het telefoontje duurde 48 seconden, waarin ik een normale vraag heb gesteld. Hoe erg kan het zijn? Ik heb dit gedaan omdat het college ons niet goed informeert, daar blijf ik bij."

De motie kreeg uiteindelijk de steun van Progressief Akkoord en DeurneNu, met uitzondering van Inge van Laarhoven.