06 november 2007

Zuidelijke omlegging om velden van SJVV heen

In de raadsvergadering van 6 november 2007 is het besluit gevallen over deze tot in den treure besproken omlegging. De discussie die ruim 15 tot 20 jaar in beslag heeft genomen maakt eindelijk plaats voor het concreet realiseren van een zuidelijke verbindingsweg. Het CDA is ervan overtuigt dat deze weg zeer hard nodig is. Nodig om de verkeerschaos in en rondom de St. Jozefparochie voorgoed te beeindigen. 

Ook nog eens wetende dat er de komende 10 jaar tussen de 600 en 900 woningen in de St. Jozefparochie worden gebouwd is een goed functionerende infrastructuur van groot belang. Wij zijn blij dat de tracestudie uitgevoerd is met deelname van een breed geformeerde klankbordgroep. 

Het CDA is van begin af aan heel helder geweest in haar voorkeur. Het CDA wilde ook spoed om de weg, die zo hard nodig is, ook snel te realiseren. De keuze was daarbij gebaseerd op de informatie die we toen hadden. Het CDA constateert dat het uitvoeren van een tracestudie waarin 7 varianten zijn opgenomen enorm meer informatie geeft over de mogelijkheden en de onmogelijkheden. Dit betekent ook dat we op basis van deze nieuwe en uitgebreidere informatie de overweging opnieuw moeten maken. Vanuit de St. Jozefparochie hebben we op verschillende bijeenkomsten kunnen proeven dat juist vanwege het scholenvierkant enerzijds en het sportcomplex van SJVV anderzijds velen inwoners hun bedenkingen hadden bij het trekken van een weg tussen deze twee gebieden door. Aan de ander kant zien we in de tracestudie duidelijk dat de zuidelijkere varianten 4,5, 6 en 7 minder aantrekkelijk zijn. Ze brengen meer kosten met zich mee en leveren minder rendement op als het gaat om het ontsluiten van de St. Jozefparochie enerzijds en het oplossen van de verkeerschaos anderzijds.Variant 3 zoekt aansluiting op de Liesselseweg ter hoogte van de Breemortelweg. Het CDA is van mening dat aansluiting hier met het idee om van daaruit een zuidoostelijke omlegging te realiseren nog lang niet aan de orde zal zijn en de meerkosten van ongeveer bijna 2 miljoen euro t.o.v. variant 2 in Deurne en haar kerkdorpen op een veel betere manier voor andere OOK belangrijke zaken kan worden besteed.

Alle informatie die het CDA nu ter beschikking heeft laat onze voorkeur nu uitgaan naar variant 2. Variant 2 scoort qua verkeersoplossing en veiligheid een dubbelplus, ruimtelijk is ie beter in te passen en qua geluid behoort ie ook nog eens tot de betere varianten. De meerkosten van variant 2 t.o.v. variant 1 vinden wij acceptabel gezien variant 2 zoveel meer voordelen biedt.

Onze zorg die we als fractie geuit hebben tijdens de commissie inzake eventuele trillingen die ten nadele zou kunnen uitpakken voor het ten zuidoosten gelegen woonwagenkamp is door de antwoorden van de wethouder op onze vragen weggenomen. Trillingshinder zou kunnen spelen als de afstand tot de weg minder dan 50 meter bedraagt. Uit de aangeleverde informatie blijkt dat de dichtstbijzijnde woning ligt op 75 meter en de verst verwijderde op 155 meter . We willen in ieder geval het college vragen om in de uitvoering te zorgen voor voldoende communicatie met betrokkenen en wellicht kan door relatief eenvoudige ingrepen en/of aanpassingen tegemoet gekomen worden aan de belangen van de omwonenden.

Voorzitter, de CDA fractie kan niet anders concluderen dan dat trace 2 de beste keuze is. Ga snel aan de slag, na 15 tot 20 jaar discussie is het de hoogste tijd dat deze omlegging er komt.

Leo Cuijpers

Raadslid

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.