15 september 2024

Amendement Een ruim hoger cijfer voor de sociale cohesie in 2040

Afgelopen dinsdag stond het raadsvoorstel Koers Sociaal (2)040 op de raadsagenda. Deze koers bepaalt de richting voor het Sociaal Domein in Eindhoven richting het jaar 2040. De focus van deze koers ligt op het verstevigen van de sociale cohesie en het bevorderen van de kansengelijkheid.

Uit het koersdocument volgt dat de sociale cohesie door inwoners van Eindhoven momenteel met het cijfer 6 wordt beoordeeld en dat dit ook de ambitie is voor 2040. Dit kan en moet beter! Als wij dromen over 2040, dan willen wij wonen in een stad waar inwoners elkaar kennen, er aandacht is voor elkaar en inwoners meer betrokken en verbonden zijn met elkaar en de omgeving.

Kortom: een stad waar de sociale cohesie met een veel hoger cijfer wordt beoordeeld dan nu het geval is. Daarom diende ik het amendement ‘Een ruim hoger cijfer voor de sociale cohesie in 2040’ in, nu we ondanks alle uitdagingen in het Sociaal Domein dienen te streven naar een hogere ambitie voor onze stad.

Dus op naar een ruim hoger cijfer voor de sociale cohesie in Eindhoven in 2040!