WIJ Eindhoven
Sinds 2015 waren er flinke financiële tekorten in de zorg. Die zorg dreigde in Eindhoven onbetaalbaar geworden en ingrijpen was onvermijdelijk. Helaas gebeurde dat pas in 2018. Dat heeft veel gekost. Gelukkig hebben we de financiën weer onder controle gekregen. We weten nu beter wat er met het geld in de zorg gebeurt.
Maar het is ook onrustig geweest in het sociaal domein. We zagen de afgelopen jaren naast alle goede dingen ook nog veel misgaan. Mensen dreigen tussen de wal en het schip te vallen door veel en soms slechte overdrachtsmomenten tussen WIJeindhoven, de gemeente en het servicebureau. Er is veel onduidelijk voor mensen door deze samenwerking. Daarnaast horen wij te vaak dat er een groot verschil in kwaliteit is tussen WIJeindhoven-medewerkers. Hierdoor voelen mensen zich niet altijd gehoord of geholpen. Het imago van WIJeindhoven moet verbeteren, er zijn te veel klachten en er is te veel ontevredenheid.
Voor het CDA Eindhoven staat voorop dat zorg dicht bij de mensen moet zijn, dat zorg er alleen is voor hen die het nodig hebben. En dat mensen zich gehoord en geholpen voelen.
Daarom vinden we het tijd voor een herbronning en evaluatie van de samenwerking tussen WIJeindhoven, de gemeente en het servicebureau. Het doel is om het kwaliteitsniveau van onze zorg te verbeteren, niet per se in geld, maar meer in de manier van aansturen en organiseren. In de evaluatie willen we ook open toetsen of de visie van WIJeindhoven kwalitatief wel tot de beste uitvoering leidt in de stad. Na de evaluatie willen we uitvoering geven aan de conclusies uit het onafhankelijke onderzoek, waarbij we op voorhand geen opties uitsluiten.
Inwoners die snel zorg nodig hebben, moeten meteen geholpen worden. Voor hen mag er geen wachttijd zijn bij WIJeindhoven. Een noodregieteam van de gemeente wordt ook ’s avonds bereikbaar.