05 mei 2021

Actualisatie APV

De Algemene Plaatselijke Verordening stond op de agenda van de gemeenteraad. Deze APV regelt een aantal zaken voor handhaving van de openbare orde en veiligheid, die niet in andere wetten zijn vastgelegd. Denk aan voorschriften over bijvoorbeeld aanvraag vergunningen en organiseren van evenementen. Meestal niet zo’n spannend onderwerp.

Toch zag de CDA-fractie kansen om artikelen op te nemen die bijdragen aan veiligheid en gezondheid. We wilden dan ook extra aandacht voor het in bezit hebben van messen, vechten op straat en rookvrije zones. In veel grote steden zie je in toenemende mate mensen met messen over straat lopen. Enkele steekincidenten hebben al een fatale afloop gehad. Daar wil de CDA-fractie een eind aan maken. En dat geldt ook voor vechten op straat. Nu kan daar alleen tegen worden opgetreden als er aangifte wordt gedaan bij politie of als er geweldpleging in verenigingsverband is. Door vechten op te nemen in de APV kan er ook zonder die twee voorwaarden op worden gehandhaafd. Tot slot deed CDA het voorstel om in de APV de mogelijkheid op te nemen om rookvrije gebieden aan te kunnen wijzen (bijvoorbeeld rondom scholen).

De burgemeester verklaarde als portefeuillehouder dat op grond van openbare ordeverstoring indirect opgetreden kan worden tegen vechtersbazen. Het in bezit hebben van grote messen is verboden op basis van het geldende wetboek van Strafrecht. En ten aanzien van rookvrije zones volgt de gemeente de lijn om hierover met partners als scholen expliciete afspraken te maken. Dat past dan niet in de APV. De CDA-fractie hoopt dat dit in de toekomst voldoende blijkt.
Daarnaast steunden we het voorstel van de VVD om voor de duur van een jaar een pilot te draaien om de terrassen langer open te houden in het centrum. Dit onder de conditie dat de direct omwonenden hierbij actief worden betrokken.

(E-mail: [email protected] )