17 oktober 2021

Invoering Toeristenbelasting 2023

Het CDA is in de afgelopen jaren diverse keren gevraagd om een uitspraak te doen over het invoeren van Toeristenbelasting. Het CDA stond hier altijd zeer kritisch tegenover. We hebben ingestemd met het voorliggende voorstel en hebben daarbij de volgende punten aangedragen.

Tijdens de behandeling vorig jaar van de begroting moesten er grote bezuinigingen worden doorgevoerd en zijn we ook op zoek gegaan naar mogelijkheden voor meeropbrengsten voor de gemeente. Toen is in de begroting een voorstel van College om toeristenbelasting te gaan heffen met ingang van 2022 weer op tafel gekomen. De te behalen opbrengsten zouden toen ongeveer 100.000,00 euro zijn. Wij hebben destijds al een aantal kritische vragen gesteld over deze begrote opbrengst. Intussen is die ook bijgesteld naar aanleiding van een realistische prognose. Verder hebben we onderzoek gedaan naar de administratieve extra lasten voor ondernemers en deze blijken acceptabel te zijn.

Al in 2017 had de Gemeenteraad opdracht gegeven voor het instellen van een toeristisch Fonds . Dit is helaas niet gelukt. Daar staat wel tegenover dat er een toeristisch informatiepunt is ingericht en er is gestart met de Etten-Leur City app en we nemen deel aan het streeknetwerk van de Baronie.

Mening van Koninklijke Horeca Nederland is dat ze pleit voor een gastvrije toeristenbelasting, waarvan de opbrengst aantoonbaar ten goede komt aan de toeristische sector. Ondernemingen moeten inspraak en zeggenschap krijgen als het gaat om toeristenbelasting. En gemeenten moeten de belasting gebruiken om een impuls te geven aan het toeristische-recreatieve product in de gemeente en regio en niet om gaten in begrotingen te dichten. En alleen wanneer er aantoonbaar Toeristisch beleid is geformuleerd met een bijbehorend uitvoeringsprogramma kun je toeristenbelasting heffen.

Wij als CDA kunnen dat onderstrepen en willen, dat het nog verder vorm te geven Toeristisch beleid en actieplan, wordt gekoppeld aan de opbrengsten uit de toeristenbelasting. In dat beleidsplan moeten doelstellingen worden geformuleerd waarbij het geld dat wordt opgehaald ook wordt ingezet om dit plan te realiseren. Daarmee willen we niet zeggen dat dit het taakstellend budget is. Dit plan moet tot stand komen samen met de Etten-Leurse ondernemers in de toeristische sector, en niet alleen aan de ondernemers met een verblijfsaccommodatie. Wij ondersteunen het voorstel dat de toeristenbelasting alleen wordt geheven bij recreatieve verblijfsaccommodaties en dus niet voor de arbeidsmigranten die op eigen erf of in woningen worden gehuisvest.

(E-mail: [email protected])