Raadsvergadering augustus tot en met oktober 2024
Bindend advies vestiging AZC op Mon Plaisir 40
In raad debatteert van 2 september is gesproken over het bindend advies voor de vestiging van een AZC locatie op Mon Plaisir 40 in Etten-Leur. Het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) is landelijk bezig om zo spoedig mogelijk opvangplaatsen te realiseren. In Etten-Leur wil het COA op de locatie Mon Plaisir 40 een tijdelijke noodopvang realiseren in het voormalige kantoorpand voor maximaal 250 personen. Om de ontwikkeling van de noodopvang mogelijk te maken moet tijdelijk worden afgeweken van het tijdelijke deel van het omgevingsplan voor Etten-Leur. Voor deze afwijking is op 25 juni 2024 een omgevingsvergunning aangevraagd voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Voordat de vergunning kan worden verleend, is bindend advies nodig van de raad.
Onze fractie was niet tegen het plan om een AZC te vestigen. Wel werden er kritische vragen gesteld over de veiligheid. Hoe wordt geborgd dat veiligheid en openbare orde worden geborgd ? Wat regelt het COA en wat is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Is er aandacht voor veilige fiets- en wandelpaden tussen de locatie en het centrum van Etten-Leur. Daarnaast vindt het CDA belangrijk dat deze mensen ook een zinvolle dagbesteding hebben. Het leren van de Nederlandse taal en cultuur gaat sneller als deze mensen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk kunnen doen bij verenigingen, wijkcentra of ondernemingen. Verder werd er aandacht gevraagd om bij aanbesteding van werk en leveranties aan het AZC ook ondernemingen uit Etten-Leur ruimte te bieden. Het college heeft toegezegd deze aandachtspunten met COA te bespreken en waar nodig in een overeenkomst op te nemen.
Herontwikkeling Dreef-Markt 19
In dezelfde vergadering kwam ook de herontwikkeling van de locatie Dreef – Markt 19 aan de orde. De projectontwikkelaar heeft verzocht om medewerking voor de bouw van 23 appartementen en 300 m2 maatschappelijke ruimte met bijbehorende parkeervoorzieningen in het gebied tussen de Markt, de Dreef en de binnentuin. Op 24 oktober 2023 zijn de bijgestelde kaders voor de ontwikkeling Dreef/Markt 9 vastgesteld. Deze kaders zijn uitgewerkt in een aangepast plan. De raad werd gevraagd een verklaring van geen bedenkingen af te geven op dit plan. Daarmee zou ruimte komen om over te gaan verlening van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het Omgevingsplan/Bestemmingsplan 'Markt-Centrum e.o.' en daarmee de bouw van de appartementen, maatschappelijke ruimte en de aanleg van extra parkeerplaatsen in het gebied tussen de Markt, de Dreef en de binnentuin mogelijk te maken.
Tijdens het inspreken op dit onderwerp in de Raad Luistert bleek dat er ruis zat op de afspraken met de buurtvereniging Centrum West. Een bestuurslid had de fractie gemeld dat zij niet voornemens waren De Drempel te verlaten. Dit terwijl er juist in dit plan ruimte is geboden voor de wijkvereniging. De wethouder zegde om die reden toe een overleg met bestuur te plannen om daar duidelijkheid over te krijgen. Inmiddels heeft dat gesprek plaats gevonden en is vastgesteld dat de wijkvereniging toch over wil gaan naar dit nieuwe complex.
Circulair Ambachtscentrum
In de raad debatteert van 14 oktober kwam het haalbaarheidsonderzoek naar de vormgeving van een Circulair Ambachtscentrum aan de orde. De gemeente Etten-Leur heeft reeds een milieustraat. Naar de toekomst wordt van de gemeente verwacht dat zij afvalstromen beter gaan scheiden en dat daarbij meer producten kunnen worden hergebruikt. In 2030 moet 50% van de afvalstromen circulair worden hergebruikt. Het onderzoek richtte zich op het uitbreiden van de huidige milieustraat zodat aan de voorkant deze afvalstromen beter kunnen worden gescheiden. Hiertoe was een investeringsvoorstel van € 8,6 miljoen opgenomen. Daarnaast werd in het onderzoek ook voorgesteld op een later moment de Gemeentewerf aan de Hermelijnweg ook naar deze locatie te verplaatsen. De fractie was van mening dat op dit moment te vroeg was om deze keuze te maken. Daarbij spelen een aantal argumenten een rol, te weten: onzeker financiële positie van de gemeente na 2026 door korting op de middelen die we van het Rijk krijgen; er komt in 2025 een nadere uitwerking van het beleid Circulaire Economie, wat zijn de consequenties daarvan ?; in het onderliggende onderzoek waren mogelijke extra inkomsten van het circulair ambachtscentrum niet berekend, waardoor er aan de kostenkant een stijging van het afvaltarief ca € 16 per huishouden werd voorzien. Ook andere fracties hadden vergelijkbare bedenkingen. Om die reden heeft het college het voorstel ingetrokken en toegezegd in het derde kwartaal 2025 met een nieuw voorstel te komen.
Groenplan Etten-Leur
Op 14 oktober is in de raad debat gevoerd over het Groenplan Etten-Leur. Openbaar groen maakt Etten-Leur een aantrekkelijke plek. Duurzaamheid, klimaat en biodiversiteit zijn daar een belangrijk onderdeel van. Ook draagt groen bij aan ontmoeten, gezondheid, recreatie en de herkenbaarheid van de leefomgeving. De visie op groen en het beleid voor aanleg, beheer en onderhoud was echter niet meer actueel. Daarom zijn deze plannen geactualiseerd en in het nieuwe Groenplan opgenomen. Het plan bestaat uit drie delen: een visiedeel, een deel met onze plannen en een deel over de financiën.
De CDA fractie is voorstander van goed ingerichte en onderhouden groenvoorzieningen. Uit navraag bij onder meer de buitendienst van de gemeente bleek dat de afgelopen jaren veel extra werk is bijgekomen. Dit terwijl de formatie niet was uitgebreid. Dit wordt voor een deel met dit plan rechtgetrokken, maar nog steeds worden een aantal werkzaamheden uitbesteed (oa WVS en groenbedrijven). De fractie vroeg om daar nog een kritisch naar te kijken. Dit ook omdat er met regelmaat klachten zijn over het onderhouden van openbaar groen. Tevens vroeg de fractie aandacht voor de keuze van soorten en typen beplanting. Diversiteit is belangrijk, maar ook het toekomstig onderhoud en de kosten daarvan moeten daarbij worden afgewogen. Het college heeft toegezegd jaarlijks met een plan te komen welke verbeteringen in de bestaande groenvoorzieningen worden gepland en daarbij ook dekking van de kosten voor te leggen.
Raadsvoorstel Rekenkamerrapport evaluatie schuldhulpverlening en armoedebestrijding in Etten-Leur
De Rekenkamer heeft op verzoek van de gemeenteraad gekozen het beleid en de uitvoering van de schuldhulpverlening en de armoedebestrijding in Etten-Leur te evalueren. Het doel van het onderzoek is het geven van een antwoord op de volgende overkoepelende onderzoeksvraag: ‘Biedt de inhoud van de nota “Integraal Armoede- en Schuldenbeleid” voldoende kader voor een doelmatige en doeltreffende aanpak en heeft de uitvoering van dat beleid geleid tot meer maatschappelijke participatie en een beperking van maatschappelijke gevolgen van armoede en schulden.’ Ook is beoordeeld of de schuldhulpverlening adequaat is georganiseerd en doelmatig en doeltreffend wordt uitgevoerd?’ Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is naar verschillende aspecten van het armoede- en schuldenbeleid gekeken.
Het rekenkameronderzoek was al een tijd geleden gehouden. De fractie heeft kennis genomen van de aanbevelingen. Deze werden grotendeels onderschreven. Voor een deel zijn de aanbevelingen al uitgevoerd. Zo mis er dit jaar de zogenaamde Voorzieningenwijzer opgesteld, waarin onze inwoners op een duidelijke wijze worden geïnformeerd welke voorzieningen beschikbaar zijn en onder welke voorwaarden. In de wijze van communiceren kan de gemeente nog verbeteren. En daarnaast heeft onze fractie gevraagd aan de wethouder om een verbetering aan te brengen in de indicatoren. Dit werd ook toegezegd.