05 mei 2021

Regionale Energiestrategie 1.0

Ik begin met besparing van energie. Dat is misschien geen opdracht van de RES, maar wel een van de makkelijkste oplossingen voor onze uitdagingen. Wat je niet verbruikt hoef je niet te produceren, zo simpel is dat. We zien daarvoor graag een nadrukkelijke plek terug in de plannen van de gemeente.
Dat besparing niet voldoende is, weten we allemaal. We kunnen niet zonder het opwekken van duurzame energie. De RES zet daarbij in op grootschalig Wind en zon. Mooie plannen, waar we nog wel wat suggesties aan toe willen voegen. Denk bijvoorbeeld ook aan grootschalige opwek van zonne- energie via gevels van grote gebouwen en bedrijfspanden. We willen ook nadrukkelijk kleine windmolens tot 15 meter in de plannen terugzien. Verder wil het CDA dat de gemeente bedrijven en woningcorporaties verplicht om bij nieuwe bouwplannen zonnepanelen op daken te plaatsen. Dit is intussen via veranderde wetgeving mogelijk, dus gaan we dat in Etten-Leur ook onmiddellijk doen? Een ander idee is het overkappen van parkeerterreinen van bijvoorbeeld Internos en Unitas met zonnepanelen. Misschien zijn er nog wel meer terreinen in eigendom bij gemeente waarop we zonne-energie kunnen plaatsen. Wij willen deze mogelijkheden terugzien in het uitvoerings- programma.

Naast deze suggesties voor wind- en zonne-energie zien we er ook grote uitdagingen in. Die we inmiddels terug horen uit meerdere hoeken van de samenleving. Juist als je insteekt op grootschalige opwek van wind en zon, weet je dat er tijden zijn van enorme productie, maar ook van tekorten in andere periodes. En uit presentaties en onderzoek blijkt dat we die pieken de komende paar jaar niet kunnen opvangen met onze huidige infrastructuur. Enexis is op dit moment bezig met een monitor om de situatie per gemeente in beeld te brengen. Dit wordt binnen niet al te lange tijd verwacht. Maar reken er maar op dat de situatie voor 2025 niet significant anders is. Hoe denkt het College al deze mooie plannen verder te brengen als de schaarste op het NET niet snel wordt opgelost? Hebben we een plan B? Wie krijgt er voorrang of is het gewoon wie eerst komt eerst maalt? Hier kregen we vorige week niet echt antwoord op maar het is wel belangrijk voor onze bedrijven en inwoners. En vooral ook: hoe groot is de impact op al bestaande plannen en reeds toegezegde SDE subsidies?

Er moeten ook afspraken worden vastgelegd over lokaal eigenaarschap. Onze lokale energiecoöperatie krijgt daarin wat het CDA betreft een prominente rol. Graag horen we de reactie van de andere fracties hierover.
Ik kom bij mijn volgende punt. Juist omdat er zo veel uitdagingen zijn willen we als CDA dat er in de RES ook veel meer aandacht komt voor koppelkansen met andere belangrijke issues die zeker hier in Brabant spelen. Denk aan stikstof en ammoniak en restwarmte. Positief vinden we bijvoorbeeld dat Etten-Leur nu wel in beeld komt bij het eventueel aansluiten bij een regionaal warmtenet. Iets wat ook Duursaam Etten-Leur eerder heeft bepleit. Dit wil volgens het CDA niet zeggen dat we zomaar van het gasnet afkunnen. Voor vele woningen zal dit niet de oplossing zijn. Bovendien moet er dan eerst goed worden uitgerekend of dit wel haalbaar en betaalbaar is voor onze inwoners. De betrokkenheid van inwoners bij dit proces is voor ons cruciaal.
Maar er liggen nog meer kansen. Denk maar aan waterstof of de opslag van duurzame energie. Er zijn al volop voorbeelden van bij andere gemeenten. Wij vinden daarom dat er ook een projectteam moet komen om de alternatieven op het gebied van duurzame energiewinning en opslag verder vorm te geven.

Wij zouden als CDA dan ook graag zien dat op korte termijn een dialoog wordt opgestart parallel aan het uitvoeringsprogramma van de RES waarin deze alternatieven en mogelijke innovaties verder worden onderzocht. Zo kunnen we ook na 2030 voortvarend met de energietransitie. Leg daarbij de verbinding met IKE en ZLTO en Glastuinbouwvereniging en woningcorporaties. Maak werk van innovaties, neem het initiatief om daarover met ondernemers in gesprek te gaan en zorg voor een mooi pilotproject. Goed voor onze gemeente, onze inwoners en onze duurzame toekomst. En - zoals u van het CDA gewend bent - kijken we daarbij ook altijd naar de financiële haalbaarheid. Ook dat hoort bij goed rentmeesterschap.

(E-mail: [email protected] )