23 juli 2021

Routeplanner Participatie: lust of last?

Regelmatig merken we als CDA Etten-Leur dat het vaak onduidelijk is voor mensen hoe besluitvormingsprocessen binnen de gemeente verlopen. Vorig jaar kregen we daarom het idee voor een algemene routekaart met daarin de stappen in besluitvormingsprocessen van onze gemeente. Dat resulteerde in een Raadsvoorstel Routeplanner participatie & communicatie. In onze ogen meer een intern werkproces dan een extra extern communicatiemiddel. Want deze routeplanner is bedoeld als stappenplan om zogenaamde startnotities te maken voor grote projecten. Elk jaar zo’n 10 tot 15, volgens het College. In die startnotities staat wie wanneer en waarom kan participeren bij een project. En die startnotities moeten worden vastgesteld in de gemeenteraad.

Wij vroegen ons af tot op welk detailniveau dat gaat. Gaan we bijvoorbeeld in de raad bepalen welke straten er wel of niet rondom een nieuwbouwproject betrokken moeten worden? En als we dan zo’n startnotitie hebben vastgesteld of goedgekeurd: moet daarna dan elke stap precies worden gevolgd? Voor het CDA hoefde dit allemaal niet. Want elk participatieproces is opnieuw een zoektocht. Waarin ook mensen die participeren een rol spelen. Bovendien is het vooraf vastleggen van details geen garantie voor een foutloze uitvoering. Ons voorstel om daarom het college te laten besluiten over startnotities voor participatieprojecten haalde het echter niet. De gemeenteraad stemde in met een proefperiode van een jaar. Wij zijn benieuwd naar de evaluatie: wordt deze routeplanner een lust of last?

(E-mail: [email protected] )