Standpunt inzake proef wietteelt
Het was een bijzondere situatie in de raadsvergadering van 6 juli 2020. De Raad werd gevraagd om in te stemmen met een voorstel met een afwegingskader voor het beoordelen van een proeflokatie voor wietteelt, terwijl de gemeenteraad daar helemaal niets over te zeggen heeft. De minister bepaalt waar teeltlocaties voor gereguleerde wietteelt komen. Wel vraagt de minister voorafgaand aan de burgemeester een advies. De burgemeester moet aangeven wat de eventuele gevolgen van een teeltlocatie zijn voor de openbare orde of veiligheid in onze gemeente.
Los van de criteria waarop de burgemeester een advies mag geven, was het CDA heel duidelijk hoe we over reguleren van wiet staan. Daar zijn we op tegen. En al zeker niet in het kwetsbare buitengebied van Etten-Leur. Nu al worden agrarische ondernemers onder druk gezet en bedreigd door criminelen om wietplantages of drugslabs te faciliteren. De vestiging van een wietfabriek in het buitengebied gaat meer risico met zich meebrengen.
Een simpele rekensom leert dat er veel meer aanbod is dan vraag naar wiet in Nederland. Uit cijfers blijkt dat ongeveer 20% van de wiet voor eigen gebruik in Nederland is. De overige 80% gaat naar het buitenland toe. Als we in Nederland de wiet gaan reguleren, dan blijft nog steeds 80% illegaal en strafbaar. De misdaad rondom wiet gaat niet verdwijnen. Deze miljarden misdaadindustrie blijft bestaan. Met nog steeds dezelfde gevolgen van dien:
- 1 op de 3 moorden in Nederland is op hennep gebaseerd, dat gaat niet verdwijnen
- Elke dag ontstaat in Nederland een woningbrand door een illegale wietkwekerij, dat gaat niet verdwijnen
- Honderden miljoenen euro’s aan elektriciteit wordt gestolen door illegale wietkwekerijen, dat gaat niet verdwijnen
Daarbij komt nog een ander groot maatschappelijk probleem, namelijk de wietverslaving. Het CDA heeft de cijfers opgezocht over verslavingen bij jongeren van 12 tot 24 jaar hier in de regio. Meer dan 50% van hulpvragen heeft te maken met wiet.
Het CDA verwacht dan ook van de burgemeester dat zij met genoeg openbare orde risico’s gaat komen om een negatief advies aan de minister te geven. Aangevuld met de andere criteria om dit negatief advies kracht bij te zetten.
Richard Weijers (email: [email protected] )