11 december 2013

Bespiegelingen op de begrotingsbehandeling 2014

De begrotingsbehandeling is weer achter de rug. Ook dit jaar had het CDA Gemert-Bakel een alternatieve begroting voor 2014 voorbereid. Een begroting die ook sluitend was, maar met een andere verdeling van geld. Met daarin onderdelen waaraan we minder geld wilden uitgeven dan het college en met onderdelen waaraan we meer geld wilden uitgeven dan het college.

Ik wil niet de hele begrotingskrant herhalen, maar nog wel even benadrukken waarom we deze krant gemaakt hebben. In de begroting van het college ziet het CDA namelijk kansen. Kansen voor onze burgers om te komen tot snellere lastenverlaging dan gepland door het college en coalitiepartijen. Dergelijke kansen mag je niet laten liggen. Die moet je proberen te verzilveren. Een overtuiging van het CDA is dat we zo snel mogelijk terug moeten naar een OZB-niveau van een gemiddelde gemeente in Nederland. En dat is mogelijk. Het afgelopen jaar is gebleken dat de grote verhoging van de OZB niet nodig is geweest. Er blijft in 2013 namelijk € 1,3 miljoen over. Een bedrag dat nu besteed gaat worden aan vervroegde pensionering van ambtenaren. Het amendement van het CDA dat via zero budgeting in 2014 minimaal € 400.000 bespaard kan worden is van de hand gewezen, omdat dit te onzeker zou zijn. Hiermee wordt in 2013 naar verwachting € 1 miljoen bespaard.  Jammer dat de wil er niet was. Zo blijven wij helaas “kampioen OZB betalen”.

Gemert-Bakel blijft voorlopig  
"kampioen OZB-betalen"

Ook zien we kansen om een verdere verlaging van de subsidies van onze verenigingen en culturele instellingen een halt toe te roepen. En niet alleen die van de buitensportverenigingen, maar ook van de andere verenigingen die een actief jeugdbeleid voeren. Willekeurig behandelen van onze verenigingen en daarmee onze jeugd vinden we niet correct.

Vanuit de WMO is veel geld nodig om te zorgen dat alle inwoners van de voorzieningen gebruik kunnen maken die voor hen noodzakelijk zijn. Het CDA wil ervoor zorgen dat eenieder hiervan gebruik kan maken. Uit onderzoek is gebleken dat er teveel ambtelijke en deskundige kosten zijn. Bij voorzieningen voor gehandicapten is het zo dat de bijkomende kosten van bijvoorbeeld een huis aanpassen evenveel zijn als de kosten voor de voorziening zelf. Helemaal scheef in onze ogen is dat het verlengen en uitgeven van 101 parkeerkaarten € 60.000 kost. Dat is ongeveer € 595 per parkeerkaart, waarvan € 5 materiaalkosten en € 590 bijkomende (ambtelijke) kosten.

Verder heeft het CDA de motie over het stimuleren van recreatie en toerisme door middel van cofinanciering door en onder verantwoordelijkheid  van het GBT aangehouden. Hierover wilden de andere fracties meer informatie. Hier komen we later nog op terug.

Helaas hebben onze voorstellen niet op een meerderheid kunnen rekenen in de raad. De grote verschillen zitten met name in hoe er naar zaken gekeken wordt. We denken dat dit meer moet met een vooruitziende blik. Hierna twee voorbeelden om te illustreren dat dit beter kan.

Het eerste voorbeeld gaat over het herzien van bestemmingsplannen. Wij vinden het onverstandig daar veel geld aan uit te geven, terwijl de provincie momenteel bezig is met de verordening ruimte en deze al ter inzage heeft liggen. Toekomstige, en dus ook onze bestemmingsplannen moeten in de pas lopen met de verordening ruimte. Het zonder dirigent voor de muziek uitlopen betekent een reële extra kans op planschade. In de vastgestelde begroting is het risico op € 1 miljoen planschade opgenomen. Daarnaast is de Brabantse zorgvuldigheidsscore veehouderij  (BZV) in de maak. Dit is het instrument om bouwvergunningen naar de toekomst toe te toetsen en waarin zaken als volksgezondheid heel terecht een belangrijke plaats gaan krijgen. Twee belangrijke ontwikkelingen waar onze gemeente zich op korte termijn aan te houden heeft. Het lijkt ons daarom verstandig dat dit college, net zoals ze bijvoorbeeld in Boekel doen, deze ontwikkelingen even afwacht. Want nu van alles willen en over een half jaar zaken moeten herstellen, kost teveel en dubbel geld.

Voorbeeld twee gaat over handhaving. De raad discussieert nog over welke  onderwerpen prioriteit moeten krijgen. Oftewel, wat de raad precies wil met handhaving is niet scherp en nog niet goedgekeurd. Toch is verlaging van de hoogte van het bedrag in de begroting niet bespreekbaar. Het gaat er in de ogen van het CDA om dat er goed gehandhaafd wordt en niet dat het potje met geld dat daarvoor begroot is leeg moet. Wij denken dat we geld
kunnen besparen door het maken van slimmere keuzes. Door ons handhavingsbeleid in te richten vanuit het principe van vertrouwen in plaats van wantrouwen in onze burgers.

Maar we hebben als raad ook zeker positieve punten bereikt. Het CDA wilde dat het overleg over de toekomst van het kasteel door het college weer opgepakt zou worden. In januari gaan we heldere kaders bepalen over wat we als raad wel en beslist niet willen met het kasteel. Om daarmee te bereiken dat de herontwikkeling van het kasteel toch echt van de grond gaat komen.

En ondanks dat veel van onze voorstellen tijdens de begrotingsbehandeling van afgelopen jaar niet formeel zijn overgenomen, zijn deze in 2013 gelukkig toch uitgevoerd.

Kansen zien en vooruitkijken dus. Dit was de lijn van de alternatieve begroting van het CDA over 2013 en dit was ook de lijn voor de alternatieve begroting van het CDA over 2014. Het zal tevens de lijn zijn die u de komende tijd van ons mag verwachten.  


Inge van Dijk, CDA Gemert-Bakel

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.