01 december 2013

Bezuinigen op subsidies = bezuinigen tegen beter weten in

Bezuinigen op subsidies =  bezuinigen tegen beter weten in

Als CDA willen we niet de partij zijn die automatisch tegen plannen van de coalitie is. Maar in een aantal gevallen kunnen we onmogelijk voor zijn. Een voorbeeld is de bezuinigingsvoorstellen die de verenigingen vorig jaar voor hun kiezen kregen tijdens de begroting. Die gingen ons echt veel te ver. Vooral omdat we vooraf al wisten dat dit totaal onrealistische maatregelen waren die veel meer zouden gaan kosten dan dat ze zouden gaan opleveren voor onze gemeente en daarmee voor onze gemeenschap.

Wat was het voorstel: Terugbrengen van de subsidies in een aantal jaren naar 0.

Waarom onrealistisch: Verantwoordelijkheid daar leggen waar hij hoort, daar is het CDA een sterk voorstander van. Echter als een gemeente verenigingen niet meer financieel steunt en van ze verwacht dat ze allemaal zelf volledig hun broek op kunnen houden, dan heb je toch echt een vreemd beeld van de verenigingspraktijk. Verenigingsmensen zijn dit omdat ze iets hebben met de sport/muziek enzovoort. Ze willen anderen de liefde voor deze activiteit bijbrengen en ze er beter in maken. En om dat te bereiken willen ze ook nog de organisatie van zo’n vereniging dragen. Maar door dergelijk grove bezuinigingen door te voeren zijn deze vrijwilligers met name bezig met het verenigingshoofd financieel boven water houden en crashacties verzinnen om geld op te halen. En omdat heel veel verenigingen dit moeten doen, wordt veel geld opgehaald uit dezelfde vijver. En ergens houdt dat op.

We hebben veel verenigingen gesproken in onze keukentafelgesprekken. De meeste verenigingen geven aan echt wel te snappen dat in deze tijd ook zij het met iets minder moeten doen. Maar terug naar 0 dat redden ze niet of nauwelijks. Daarom wil het CDA een verdere daling tot 0% stopzetten middels een motie tijdens de begrotingsbehandeling. 50% teruggang ten opzichte van het oorspronkelijke subsidiebedrag in 2012 is voor ons de absolute limiet!