17 mei 2016

CDA praat met u over zorgen

Donderdag 28 april heeft het CDA de eerste bijeenkomst gehad waarbij we in gesprek zijn gegaan met onze inwoners over de zorg. Deze avond in Milheeze was de eerste in een reeks gesprekken die wij met u willen voeren. Want zorgen voor elkaar klinkt heel logisch en vanzelfsprekend. Echter in de praktijk weten we dat mensen vaak aanlopen tegen allerlei obstakels als het gaat om zorg. Dat geldt zowel voor zorgverleners als mensen die zorg nodig hebben. Het CDA vindt het belangrijk om van beide groepen te horen waar ze tegenaan lopen. Gewoon de dagdagelijkse problemen zodat we als partij kunnen kijken wat we kunnen doen om zaken te verbeteren.

Tijdens deze eerste avond hebben we al een aantal punten meegekregen van de aanwezigen waar we meteen mee aan de slag zullen gaan. Zo zullen wij onze inwoners actiever gaan informeren rondom de wetten en regels die er zijn in de zorg. Waar hebben mensen recht op? En hoe vraag je bijvoorbeeld een Huishoudelijke Hulp Toelage aan? Wat moet je doen om een (mantel)zorgwoning te kunnen plaatsen? Over deze onderwerpen zullen we regelmatig gaan publiceren op onze website en in de lokale weekbladen.

Ook werd bij deze bijeenkomst in Milheeze duidelijk dat het organiseren van de zorg dichtbij onze inwoners belangrijk is. Het uitgangspunt van de decentralisaties is dat de zorg dichterbij de burger georganiseerd wordt en als het even kan dan willen we dat de burger zoveel mogelijk zelf organiseert. Dit betekent dat je zaken eenvoudig moet organiseren. Dus niet meer regelen dan strikt noodzakelijk. Het CDA blijft dan ook vasthouden aan de drie uitgangspunten die we hebben voor het samenwerken in de Peel: dichtbij de inwoner, op basis van vertrouwen en kostenefficiënt.

We zijn blij met de input die we tijdens de discussie hebben gekregen tijdens deze eerste bijeenkomst.  Het verstrekken van informatie zowel aan onze inwoners als de dorpsondersteuners, de soms absurde regels in zorgland en de gevolgen van de landelijke taken naar de gemeenten hebben tot genoeg gespreksstof geleid. Wij zullen met deze input aan de slag gaan!

Blijft het bij deze ene bijeenkomst?

Nee, het CDA wil de komende maanden op verschillende manieren info ophalen over dit onderwerp. Deze bijeenkomst was een start. U zult dus nog meer van ons gaan zien en horen. In het najaar gaan we alle info die we hebben verzameld delen met het landelijk CDA waarbij we u tegen die tijd ook van harte uitnodigen. We zullen dan aangeven wat we als lokale CDA gaan oppakken en welke onderwerpen we neer zullen leggen bij onze landelijke vertegenwoordigers waarbij we ze tevens direct om een reactie vragen. Door onze inspanningen niet alleen lokaal te houden denken we u op deze onderwerpen beter te kunnen helpen!

Wilt u graag meepraten over de zorg? Houdt het Gemerts Nieuwsblad en onze website in de gaten (www.cda.nl/gemert-bakel) of neem contact op met mij.

Anita Relou (06-13048355, [email protected])